Olasztanároknak szóló továbbképzés Otrantóban
2023.07.30-08.12.
2023 augusztusában egy kéthetes kurzuson vettem részt Otrantóban, Olaszországban. A képzést nyújtó intézmény az Istituto di Lingua e Cultura Italiana Porta d’Oriente volt, mely vonzó környezetben kínált vonzó tartalmú képzést számomra, így ez felülírta az utazással kapcsolatos aggodalmaimat (Budapestről repülő – vonat – busz átszállással gyakorlatilag 24 óra alatt érkeztem meg). A képzés július31-augusztus 11-ig tartott, az utazásra 2 napot, egyet a kurzus előtt, egyet pedig utána fordítottam.
A kurzus során az órák 9 órakor kezdődtek. A csoportban Hollandiából, Luxemburgból és Németországból voltak rajtam kívül kollégák. Minden nap 2 nyelvi órán, két kulturális órán és egy didaktikai témájú órán vettünk részt. A nyelvi órán a kollégákon kívül részt vettek más hallgatók is, akik hasonlóan magas szinten beszéltek olaszul, így az olasz nyelv igazán finom részleteivel foglalkozhattunk.
A kulturális órákon megismerkedtünk a Salentói-félsziget kultúrájával. Megismertük Otranto történelmét, kulturális hagyományait, kihelyezett órán a Basilica mozaikjának történetét és ábrázolásának szimbolikáját.
A félsziget zenei hagyományait, a pizzica táncot is elsajátítottuk, ehhez kapcsolódva pedig volt lehetőségünk az iskola szervezésében elmenni egyik este Eugenio Bennato-koncertre is, ami után a helyiekkel együtt a La Bua együttes zenéjére kipróbálhattuk pizzica-tudásunkat is. Szintén kulturális ismeretbővítés részeként a dél-olasz gasztronómiáról is beszéltünk, illetve az ebből kinőtt, kortárs Food sound system performanszt is megismertük. Lehetőségünk nyílt a gasztronómia témához kapcsolódva részt venni egy tésztakészítő workshopon is.
A didaktika órák keretében megismertünk több tankönyvcsaládot, illetve az ezek mögött álló legfontosabb didaktikai elgondolásokat. Külön hangsúlyt fektettünk az Alma kiadó Dieci könyvsorozatára, mely egy új tankönyvcsalád a piacon. Emellett beszéltünk a játékok és a zene szerepéről a középiskolás korosztály tanításában. A kurzus végén kaptunk egy gyűjteményt az elmúlt 10 év legfrissebb olasz számaiból, melyek kifejezetten alkalmazhatók valamely nyelvtani vagy szókincsbeli anyagrész kiegészítésére. Sokat beszélgettünk a nyelvtanítás kezdeti nehézségeiről; hogyan lehet teljesen kezdőknél is csökkenteni az anyanyelv használatát, hogyan lehet kommunikatívan tanítani és rávenni a gyerekeket, hogy szinte semmi tudással is már beszéljenek, próbálkozzanak.
Az órák és az iskola szervezésében létrejött külön programokon kívül az iskola hallgatóival közösen fürödtünk a tengerben, felkerestük Olaszország legkeletibb pontját, hajókirándulást tettünk és közösen vacsoráztunk esténként. Így a két hét során a különböző nemzetiségű kollégák között az egyetlen közös nyelv az olasz volt. Ezt ritkán éli meg az ember, így különösen nagy öröm volt. Ez kinyitotta a helyiek szívét is, így az ott élő emberekkel is megvitathattuk Puglia helyzetét, a turizmus kihívásait és a mindennapjaikat meghatározó migrációs kérdéseket is.
Úgy gondolom, hogy minden nyelvtanárnak szüksége lenne időről időre egy teljes megmerítkezésre az autentikus nyelvi környezetben, mert ez megerősítette a nyelvhasználatot és azt a bizonyosságot, hogy a nyelv ajtó a kultúrára, és ezt minden nyelvórán sugároznunk kell a diákok felé is.