Csoportos mobilitás
Jyväskylä, Finnország

Időpont: 2022.november 16-22. (két nap utazás, 5 nap továbbképzés)
Fogadó szervezet: Schildtin Lukio

A Karinthy Frigyes Gimnázium tanárai a 2022-es tanévben Finnországba utaztak és részt vehettek egy olyan továbbképzésen, ahol a két ország oktatási rendszerének különbségeit és hasonlóságait tapasztalhatták meg.

Ezzel a mobilitási programmal párhuzamosan egy diák mobilitást is szerveztünk, így közösen utaztunk a diákjainkkal, így , bár nekik más projektjeik voltak, néha összetalálkoztunk egy-egy helyszínen.

A program fő célja a tantárgyköziség erősítése és gyakorlati alkalmazásainak, megvalósíthatóságának vizsgálata. Ehhez először megismertük a finn oktatás alapelveit, különös tekintettel a középiskolai oktatás felépítésére.

Dr. Fenyvesi Kristóf, a jyväskyläi egyetem oktatáskutatási intézetének kutatójának irányításával megismerkedhettünk az innovatív finn oktatással. Érdekes volt egy másik Európai Uniós ország oktatási rendszerébe bepillantani, még akkor is, ha az ottani felépítés jelentősen eltér a nálunk megszokottól. (pl. kreditrendszerű oktatás már középiskolában.)

Alkalmunk volt gyakorlatban is megfigyelni egy ottani kémiatanár óráját, aki utána részeletesen beszámolt a STEAM, vagy ahogy náluk nevezik LUMA alapelveiről és megvalósításáról a gyakorlatban. A LUMA projekt egész Finnországra kiterjedő hálózatot jelent, sőt bizonyos országokkal nemzetközi együttműködést is. Mivel a nemzetközi érettségi (IB) osztályunkban előfordulnak hasonló projektek, ezért a jövőben akár együtt is tudunk működni ezek megvalósításában.

Az oktatási rendszer működésén kívül érdekes volt megfigyelni az ottani közösségi terek kialakítását, a kollektív és egyéni felelősségtudat erősségét, a fenntarthatóságra való odafigyelést. A folyosókon, aulákban volt kényelmesen kialakított hely a komoly, elmélyült munkához, de a közösségi élethez, pihenéshez is. Ez nemcsak az iskola folyosóin, hanem a tanári szobában is megmutatkozott: volt külön hangszigetelt dolgozórész, de közös konyha és beszélgetőhelyek is.

Különböző előadók segítettek megismerni olyan újszerű oktatási módszereket, mint pl. a jelenségközpontú oktatást, valamint a STEAM adta együttműködési lehetőségeket különböző szakterületeken oktató tanárok között.

Miután megtapasztaltuk a finn STEAM/LUMA működését, tanári projekt keretében megterveztük egy téma interdiszciplináris feldolgozását. A résztvevő tanárok kiválasztásánál eleve fontos szempont volt, hogy különböző területeket képviseljenek, így volt köztünk informatikus, magyartanár, nyelvtanár, matematika és fizika tanár, énektanár, kémiatanár, gazdasági ismeretek tanár is. Az ÉlményMűhelyben megszerzett tapasztalataink alapján együtt megterveztük, hogy hogyan tudnánk egy adott témában egymáshoz kapcsolódó feladatokat, komplex projekteket készíteni a diákok számára.

Hétvégére is jutott feladat. Finn és magyar diákokkal közösen gyakorlatban kipróbáltunk újszerű oktatási segédeszközöket, pl. egy programozható robotot, amelyet egyszerű alkatrészekből kellett megépítenünk, majd egymással versenyezve letesztelnünk.

A mindennapi életbe kicsit bepillantva érdekes volt megfigyelni a finnek nyitottságát, életszemléletét, életvezetését. Meglepő volt megtapasztalni, mennyire felelősségteljesen, de ugyanakkor alázattal állnak a feladataikhoz, és mennyire pozitívan beszélnek kollégáik munkájáról, eredményeiről. Jó volt látni, hogy büszkék saját eredményeikre, pl. az építészetre, az iskolarendszerre, függetlenségükre.

A kultúra megismeréséhez hozzájárult egyik délelőtt az Aalto építészeti séta, a Természettudományi Múzeum látogatása, illetve egy kirándulás a helyi sífutó- és síugró központba, valamint természetesen a helyi hagyományos finn szauna kipróbálása is. Különös élmény volt a késői napfelkelte és korai naplemente megtapasztalása is: a finn diákok már novemberben is sötétben kezdték a reggeli óráikat és sötétben fejezték be a délutániakat.

Összességében hasznos, jó hangulatú és élménydús napokat töltöttünk Finnországban, az itt megszerzett élmények mindenkire pozitív hatással voltak és motiválták az újfajta oktatási módszerek további megismerésére és adaptációjára.