Pályázati felhívás
"Kisemberek egy nagy rendszerben"
Kedves Diákok!
Érdekel titeket, hogy a nagyszüleitek hogyan élték meg a fiatalkorukat? Milyen volt az iskola, a munkahely, a zene vagy éppen a futball világa a Kádár-korszakban? Most itt a lehetőség, hogy közelebbről is megismerjétek Magyarország múltjának egy izgalmas és ellentmondásos időszakát – méghozzá első kézből!
A pályázat célja: Szeretnénk, ha ti, középiskolások, interjúk készítésével feltárnátok a Kádár-korszak (1956–1989) hétköznapjait. A nagyszüleitek, rokonaitok vagy más ismerőseitek történetein keresztül felfedezhetitek a korszak sajátosságait és választ kaphattok arra is, hogy egy „kisember” hogyan tudott lavírozni ebben a minden szempontból sajátos rendszerben!
Miről szóljon az interjú?
Ti döntitek el, hogy milyen irányba viszitek a beszélgetést, de néhány ötlet:
- Politika és közélet: Hogyan élték meg a korszak politikai eseményeit?
- Sport: Rangadók és sportélet a Kádár-korszakban.
- Zene és kultúra: Mit hallgattak? Hogyan hatott a rockzene? Milyen volt egy koncert vagy buli?
- Munkahely: Hogyan dolgoztak? Milyen volt a nagy állami vállalatok rendszere?
- Iskola: Milyen iskolai élményeik vannak? Hogyan jelentek meg az ünnepségek a régi rendszer keretein belül?
- Vallás és kultúra a Kádár-korszakban: Hogyan gyakorolták a vallásukat? Korlátozták-e őket ebben? Milyen kulturális élményeik, emlékeik vannak a korszakkal kapcsolatban?
- Nyaralás és hobbi: Mik voltak a kedvelt üdülőhelyek?
- Első autó a családban: Mennyit kellett várni rá? Milyen márkájú volt az első autójuk?
- Lakhatás és életkörülmények: Élet vidéken? Mindennapok a nagyvárosokban? A vidéki/ városi lét problémái és pozitívumai?
- Barátságok és párkapcsolatok: Mik voltak a kedvelt szórakozási lehetőségek? Hol tudtak a fiatalok ismerkedni?
- Katonaság: Milyen családi anekdoták kapcsolódnak a sorozáshoz, vagy a laktanyákhoz? Hogyan élték meg a szülők/nagyszülők ezt az időszakot?
- Fusizás, maszekolás: Mit gondolnak a Kádár-korszakban létező„kiskapukról”? Hogyan lehetett kijátszani a rendszert? Dolgoztak-e az ún. „második gazdaságban”?
- Árak: Emlékeznek-e egy-egy termékek árára? Hogyan emlékeznek vissza a 70-es évek végén jelentkező „drágulásra”? Miket vásároltak? Milyen termékekből volt hiány?
- Politikai részvétel, szervezetek: Milyen volt kisdobosként/úttörőként az élet? Volt-e bármilyen politikai szerepvállalásuk?
Hogyan dolgozzatok?
Szeretnénk, ha a résztvételi szándékotokat egy előre elkészített formanyomtatványon jeleznétek. Ez a formanyomtatvány ide kattintva érhető el.
Jelentkezési határidő: 2025. március 15.
ályázatok elkészítésének a határideje: 2025. május 19.
Diákkonferencia időpontja: 2025. május 26. (hétfő)
A kapcsolattartás formája
A jelentkezések feldolgozását követően egy közös Google Classroom csoportban értesítünk titeket a fontosabb információkról, és itt tudjátok feltenni az esetlegesen felmerülő kérdéseiteket is.
A munkátok során, nem hagyunk magatokra titeket
A pályázati jelentkezések feldolgozását követően, több személyes konzultációra is lesz lehetőségetek, amikor szaktanárok segítségével tudjátok kialakítani az interjúztatás menetét, és a kérdések összeállításában, valamint a későbbi elemzésben is segítünk nektek!
Mi alapján értékelünk?
- Az interjú tartalma, hitelessége.
- Mennyire sikerült bemutatni a korszakot a személyes történeteken keresztül.
- Saját gondolatok, reflexió mélysége.
- Kreativitás az interjú elkészítésében és bemutatásában.
Projektek bemutatása, díjazás
A projektek bemutatására egy diákkonferencia keretében lesz lehetőségeket. Terveink szerint a résztvevők számára egy iskolán kívüli tematikus napot szervezünk (a retro jegyében).
Kutassunk együtt, tárjuk fel a közelmúlt eseményeit közösen!