Részletek egy vasúti jármű zajszintmérésének
vizsgálati jegyzőkönyvéből
Kérdések és feladatok
1.
Miért volt célszerű a zajszintmérést az éjszakai műszak során végezni?
2.
Ha a jármű belsejében tartózkodunk, a mérések szerint álló helyzetben melyik a
jármű legcsendesebb része?
3.
A jármű álló helyzetében végzett mérések esetében a belső zajra vonatkozó 4.
táblázat valamivel magasabb decibel-értékeket tartalmaz, mint a külső zajra
vonatkozó 6. táblázat. Mondhatjuk, hogy a jármű befelé zajosabb, mint kifelé?
4.
Az 1. grafikon a frekvencia függvényében mutatja az egyes mérési pontokon mért
zajszintet.
A grafikon görbéi csak 20 dB fölött vannak ábrázolva, de a trendeket folytatva
látható, hogy valamivel 20 Hz fölött, csakúgy, mint valamivel 20 kHz alatt
mindegyik görbe lemegy 0 dB érték alá. Miért van az, hogy a hallható
frekvenciatartomány szélei felé haladva gyengül a jármű által keltett zaj?
5.
(a) A jármű vezetője vagy a jármű utasai esetében nagyobb a menet közben
megengedett maximális hangnyomásszint? (Miért?) Hány decibel a különbség?
(b) Ez a decibel-különbség hányszoros intenzitásnak felel meg?
(c) Hányszoros hangnyomásnak felel meg?
6.
(a) A 3. grafikon az álló jármű jobb oldalán, a közepe mellett 7,5 méterre
elhelyezett műszer által mért L
zajszintet rögzíti a frekvencia függvényében.
A 6. táblázat alapján mennyi a teljes hallható frekvenciatartományra számított
eredő zajszint?
(b) Mutassuk meg, hogyan kapható ez az eredő érték a 3. grafikonon ábrázolt értékekből.
A megoldáshoz használhatjuk a mellékelt (Excelben vagy kézzel kitölthető) táblázatot.
Útmutatás:
A különböző komponensek összegzéséhez nem az egyes frekvenciákhoz tartozó
L zajszinteket, hanem a nekik
megfelelő intenzitásokat kell összeadni.
Mivel a zajszint a referenciaértékhez viszonyított intenzitás tízes alapú
logaritmusával arányos:
,
összegezhető mennyiséget úgy kapunk, ha 10-et az
L/10-edik hatványra emeljük.
A mellékelt táblázat első oszlopában a 3. grafikonon megjelenített
frekvenciaértékek találhatók. Olvassuk le a grafikonról a hozzájuk tartozó,
decibelben kifejezett L zajszinteket,
és írjuk be a második oszlop mezőibe.
A harmadik oszlop összegzésével határozzuk meg az eredő zajszintet. Ha helyesen
jártunk el, megkapjuk az (a) feladatban szereplő értéket.
(c) Körülbelül melyik az a frekvenciaintervallum, amelyiken kívüli értékek elhanyagolásával ennek a járműnek az esetében még mindig ugyanazt az eredő zajszintet kapnánk?
Útmutatás:
A jegyzőkönyvbeli 3. grafikon a zajszintet ábrázolja a (logaritmikus skálán megjelenített) frekvencia függvényében. A zajszint helyett ábrázoljuk a táblázat harmadik oszlopában kiszámított 10 relatív intenzitásokat a frekvencia függvényében. (Az Excel-táblázat melletti grafikonon ez automatikusan megjelenik.) Az új grafikon és a táblázat alapján válaszolhatunk a kérdésre.