Hölgyeim és Uraim, kedves fiatal Barátaim!
Szeretettel köszöntöm a 20 éves Karinthy Frigyes Gimnáziumot Pestszentlõrinc-Pestszentimre Önkormányzata nevében.
Az alig nagykorú" gimnázium egy egészen különös utat tört magának közoktatásunk intézményrendszerében. Igen rövid idõ alatt eljutott az ország legrangosabb intézményei közé.
Az itt folyó oktató-nevelõmunka, a programkínálat, az ezzel szervesen összefüggõ eredményesség európai mértékkel mérve is elismerésre méltó, modell értékû. Elég csak utalnunk a nemzetközi érettségi (IB) eredményekre, hiszen évrõl-évre örömmel nyugtázhatjuk, hogy a világátlag fölött teljesítenek diákjaink. Jólesõ érzés szembesülni a felvételi statisztikákkal is, ahol alig akad olyan diák, aki nem folytatná valamilyen felsõoktatási intézményben tanulmányait. Szép hagyományunk szerint õsszel a Városházán fogadjuk a kitûnõen érettségizetteket, és itt a karinthysok létszámfölénye mindig szembeötlõ.
Az eredményesség mellett, azonos értéket képviselve, szeretném megemlíteni azt a belsõ és külsõ diákéletet, ami talán a szociális intelligencia szóval írható le leginkább. Mire gondolok? Az önkormányzatiság, a demokrácia magas fokú gyakorlására a diákéletben, a közéletben való részvételre, a segítõ-programok megvalósítására. Az érezhetõ jelenlétre településünk életében.
Csodálatos, nyitott iskola ez: tartalmi gazdagsággal, sokszínûséggel,
az innováció iránti fogékonysággal, igényességgel
és tehetséggel felvértezve. A tehetségességet
egyaránt értem tanárra és diákra, az igényességet
pedig a szülõi házra is. A nyitottságot emberként
és polgármesterként is nagyra értékelem.
Most nem a külföldi kapcsolatokra gondolok - noha annak is nagy jelentõsége
van - hanem a belsõ nyitottságra, ami a diákok tekintetében,
kommunikációjában, viselkedésében, a tanárok
kisugárzásában érhetõ tetten.
Vajon miben lehet megragadni a titkot, a csodát, amivel ezt a jó
hírnevet, ezt a biztos eredményességet ilyen rövid
idõ alatt produkálni lehetett?
Hartai igazgató úr, kerületünk díszpolgárának
csapatépítõ munkáját említem fundamentumként.
Erre építkezett, ebbõl nõtt ki a két tanítási
nyelvû képzés, az intézmény arculatának
meghatározása, és e mellé rendelõdött a tanulók
kiválasztásának szigorú kritérium-rendszere.
Aligha kell magyarázni ezek kölcsönhatását, motivációs
erejét.
A recept tehát ennyi volna? Két meghatározó, egymást
feltételezõ közösség és kiváló
program? Engedjék meg nekem, hogy lokálpatriótaként
hozzátegyem településünk levegõjét, atmoszféráját,
társadalmi értelemben is. Ezek mentén továbbgondolva
biztosan eljuthatunk a titok nyitjához
Ezt az alkalmat felhasználva szeretném megköszönni az iskola volt és jelenlegi pedagógusainak, vezetõinek, diákjainak, szülõknek és támogatóknak azt az elszánt alkotó munkát, amellyel felépítették, megteremtették a most 20 éves, Budapestért-díjas" KARINTHYT. Így írtak Önök és mi mindannyian aranybetûket kerületünk mûvelõdéstörténetébe.
Kívánom, hogy õszinte örömmel ünnepeljenek, érezzék az összetartozás boldogító élményét, és forgassák szeretettel e könyv lapjait.
Dr. Mester László
polgármester
(2006. október 26., Lõrinci Sportcsarnok)
Húszévesek lettünk
Bemondók: Pancsovay Dóra és Lipovics Dávid
Kedves Vendégeink! Tisztelt ünneplõ Közönség!
1. Karinthy Frigyes Elõszó" címû költeményét
iskolánk egykori diákja: Kéry Kitty színmûvésznõ
elõadásában hallották.
2. A Karinthy Frigyes Gimnázium fennállásának 20.
évfordulóját ünnepeljük. A mûsort úgy
állítottuk össze, hogy a szereplõk - akár a
múltban, akár most - a gimnáziumunkhoz kötõdnek.
Emlékképek következnek az iskola születésérõl.
A Rózsvölgyiné Tomonyák Gitta tanárnõ
dia felvételeibõl zenei aláfestéssel összeállította
Hutai László igazgató úr.
3. Sajtos Renáta hegedül, Vodicska Szilvia táncol a 10. D-bõl.
4. Ünnepi beszédek következnek. Elõször Hartai
Sándor, iskolánk volt igazgatója, az Alapító"
beszél, majd Hutai László igazgató úr, aki
átvette a stafétabotot. õt követõen Hámori
László, a Budapest XVIII. kerület Oktatási Közmûvelõdési
Sport és Ifjúsági Bizottságának az elnöke,
aki szintén iskolánk diákja volt (sajnos épp a mûsor
elõtt betegedett meg, és nem tudott jelen lenni - a szerk.), majd
Seres György az egykori diákok nevében szól, aki 1992-ben
a D osztályban érettségizett, jelenleg az RTL Klub tv-csatorna
gazdasági szakértõje.
5. Laczi Dánielnek, a 10. B osztály tanulójának
zongorajátéka következik. Liszt A-moll etûdjét
halljuk.
Ahogy igazgató úr említette, vannak a Karinthy Frigyes Gimnáziumban, akik az alapítás óta kitartottak az iskola mellett, tanárok, titkársági és ügyviteli dolgozók, technikai alkalmazottak. õk a húszéves Jubileumi ajándékot vehetik át, akik pedig tíz éve dolgoznak itt, a Karinthy Gimnázium emlékérmét kapják most meg (ld. http://www.karinthy.hu/pages/erem/index.html).
6. Shakespeare Szentivánéji álom" címû
drámájából következik egy jelenet, a nemzetközi
érettségire készülõ 13. IB osztály angol
nyelvû elõadásában (a kivetítõn magyarul
is követhetõ a szöveg).
7. Ír sztepptáncot láthatunk most. Az együttes tagjai
mind karinthysok: Bencze Boglárka, Zimborán Gábor volt
diákjaink és Lukács Márton a 11. C tanulója.
8. A Sonore kórus viszonylag rövid fennállása óta
is komoly hírnevet szerzett, és nagyon sok helyre hívják
fellépni. Tagjai között jelentõs számban találunk
karinthys diákot, a karvezetõ Mohai Tibor, iskolánk énektanára.
Bárdos Lajos: Tréfás házasító",
Farkas Ferenc: Hajnalnóta", Purcell: In these delightful,
pleasant groves" címû mûvét adják elõ.
9. Bajcsay Bence és Németh Sára 12. C tanulói énekelnek
egy betétdalt az Aladdin" címû rajzfilmbõl.
10. Tánc következik Hárem" címmel. Elõadják
a 12. A-sok. A koreográfiát Jeney Dalma készítette,
õ lesz a szólótáncos is.
11. Különbözõ nemzetek udvarlási szokásaiból
adnak tréfás ízelítõt a 12. IB diákjai.
12. Magisztrák Barbara 10. B osztályos tanuló és
partnere Hauser Martin táncolnak. õk a világhírû
Botafogó együttes tagjai.
13. Csetnegi Andrea a 9. D-bõl énekli most Annie Lenoxtól
az Into the West" címû számot.
14. A 11. D osztály tánca következik, egy részlet
a Grease" címû híres filmbõl.
15. A 10. A osztályból Gyarmati Zsófi és Gál
Bettina énekelnek egy számot a Jekyll és Hyde"
címû musicalbõl, címe: Sose sírhatsz,
ha fáj".
16. Evolution of Dance" címmel a 11. B-sek mutatják
be a tánc fejlõdését görbe tükörben.
17. A 10. B osztályosok tánca következik, a címe When
you look at me". A koreográfiát Solymár Alexandra
és Varga Bence készítették.
18. A 11. D-s Németi Noémi énekli a Mima bemutatkozása"
címû dalt A vörös malom" címû
musicalbõl. Közremûködik: Varró Zoltán.
19. Makulele, tradicionális brazil tánc következik, elõadják
a 11. E osztályosok. Betanította: osztálytársuk,
Podobén Rita.
20. A 12. B osztály Beatles dalt énekel, a Let it be"-t.
Kedves vendégeink! Jubileumi mûsorunk véget ért, reméljük,
jól szórakoztak.
Hartai Sándor - igazgató
Pádár Ferencné - igazgatóhelyettes
Baranyi Judit - tanár
Rózsavölgyiné Tomonyák Gitta - tanár
Sági Ankó - tanár
Tóthné dr. Pókos Edit - tanár
Petrovai Gyuláné - technikai dolgozó
Pintér Lászlóné - iskolatitkár
Zsombori Károly - gondnok
Tisztelt vendégeink, volt és jelenlegi tanáraink, tanulóink!
Húszéves a Karinthy Frigyes Gimnázium. Ez egy ember életében ifjúkor, egy gimnázium életében talán úgy is fogalmazhatnék, hogy csak a bevezetõ szakasz, az élet kezdete, de mégis történelem.
Hogyan is kezdõdött az itteni élet?
Az 1980-as évek közepére a középiskolákba
belépõ korosztály körében demográfiai csúcs
alakult ki. Ezért a Fõvárosi Tanács tizenöt középiskola
telepítésérõl döntött. A XVIII. kerület
akkori vezetése, dr. Tancsik Rudolf, Katona Béla, Váradi
Anna és Csincsik Imre sikeresen lobbiztak, hogy ide telepítsék
ezt a gimnáziumot.
Az épületet Kertész András tervezte, aki késõbb
Ybl-díjat kapott, és a 23-as Állami Építõipari
Vállalat kiviteleztette.
1986. szeptember 1-jén indult az oktatás a gimnáziumban.
Egy évvel elõtte néztem meg az építés területét
a téglagyári gödör szélén. A pusztában
akkor még csak az épület tartóoszlopai álltak.
Voltak kérdõjelek bennem, hogyan fog egy évvel késõbb
beindulni az oktatás.
1986. február 1-jén, fél évvel a tervezett tanévnyitó
elõtt neveztek ki igazgatónak. Ellenõriznem kellett az építkezést,
és meg kellett szerveznem az induló tantestületet és
a beiskolázást. Ebben a munkában magam mögött
éreztem a kerület társadalmi támogatását.
Segítettek az oktatásirányítás és
a társintézmények vezetõi. Kiemelem közülük
Tóth Nándort, a Steinmetz Gimnázium akkori igazgatóját
és dr. Téglási Tivadart, a Dolgozók Gimnáziumának
akkori igazgatóját, akinek az irodájában szerveztük
a gimnázium indítását. Kialakult az iskolaalapító
tantestület. Megérdemlik, hogy név szerint felsoroljam:
Pádár Ferencné, Pilhoffer Ferenc, Baranyi Judit, Békés
Anna, Fekete Imelda, Marosvári Tamásné, Rózsavölgyiné
Tomonyák Gitta, Sági Anikó, Tóthné dr. Pókos
Edit, Molnár Tiborné - gazdasági vezetõ, Zsombori Károly
- gondnok, Pintér Éva - iskolatitkár, Petrovai Gyuláné
- technikai dolgozó (a kiemeltek jelenleg is az iskola dolgozói
- a szerk.). Több kolléga volt még a kerületbõl, akik
óraadóként segítették indulásunkat.
Érdekességképpen megemlítem, hogy a pedagógusok
fizetését életkortól függõen akkor 5000-8000
Ft között állapították meg.
Az induláskor az iskola épülete szép volt, de kopasz,
mint az a meghívón is látszik. Ezt egy rajztagozatos tanulónk,
Dabi István készítette (sokáig az iskola jelképeként
szolgált ez a kép). Felöltöztetni, zöldbe burkolni
fõleg az elsõ és második évfolyam diákjai segítettek.
Az épület melletti platánok és tuják húszévesek,
és akik ültették, negyven év közelében,
életük derekán járnak már. Büszkék
lehetnek, hogy pusztából ilyen természetbarát környezetet
teremtettek.
Az elsõ évfolyamon százhuszonnégy diák indult négy
osztályban. Köztük volt egy speciális rajz tagozat is.
Az indulás évében a Mûvelõdési és Közoktatási
Minisztérium pályázatot hirdetett a két tanítási
nyelvû gimnáziumok alapítására. Ebbõl a fõvárosban
egyet kívántak létesíteni. Országosan nyolc
indult. A feltételek a következõk voltak:
- a pályázó gimnáziumok vállalják
a két tanítási nyelvû oktatás megszervezését,
- a Minisztérium a külföldi tanárok biztosítását,
- a fenntartók a lakások biztosítását.
Mára minden feladat teljesítése a gimnáziumra maradt.
A pályázó fõvárosi gimnáziumok közül
a KFG nyerte el az indulás lehetõségét. A pályázat
elnyerésében és a kezdeti lépések megtételében
a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
részérõl nagy segítséget kaptunk Boldizsár
Gábor és Vámos Ágnes részérõl. Köszönjük
most is a lehetõséget.
1987-ben beindult a gimnáziumban a magyar-angol két tanítási
nyelvû képzés, melynek tagozatvezetõje azóta is dr. Bognár
Anikó.
Az 1987-1988-as tanévben kezdtük kiépíteni külföldi
kapcsolatainkat. Tanulóink eljutottak Amerikába, Angliába
és Európa talán valamennyi államába. A legtartósabb
a babenhauseni gimnáziummal létesült, mely már tizennyolc
éve tart. Vendégeink között köszönhetjük
Franz Fischer urat, az ottani gimnázium igazgatóhelyettesét
is.
A gimnáziumot kezdetben Állami Gimnáziumnak, majd Thököly Úti Gimnáziumnak nevezték. Névadásra több jelölt volt íróink, költõink körébõl. Végül a Karinthy család beleegyezésével a tanulóifjúság és a tantestület a Karinthy Frigyes nevét választotta.
Az 1990-es évek elején igény jelentkezett a magyar-német két tanítási nyelvû képzés iránt is, hiszen a környezõ általános iskolákban sok helyen a német nyelvet tanították.
Az oktató-nevelõ munka színvonala, tanulóink eredményei, a gimnázium felszereltsége lehetõséget jelentett arra, hogy Kelet-Európában elsõként bekapcsolódjunk a nemzetközi érettségi rendszerébe. Induláshoz elnyertük a Felzárkózás az Európai Felsõoktatáshoz Alap egyik pályázatát. Tanulóink és tanáraink teljesítményének elismeréseként elmondjuk, hogy minden évben, tanulmányi téren a világátlagot meghaladtuk, de volt olyan év, amikor a legjobb eredményt értük el. Az itt végzett tanulóink részére megnyíltak a kapuk a világ egyetemei felé.
Az 1990-ben létrehozott Karinthy Frigyes Gimnázium Studium Alapítványa jelentõs segítséget ad az iskola munkájához. Biztosítja a több lábon állást, segíti a költségvetést. Céljai közt szerepel, hogy támogassa az idegen nyelvek oktatását, a tanulmányi és szociális ösztöndíjakat, a nyelvgyakorlás céljából tett külföldi utazásokat, az erdélyi magyar gyerekek tanulását, az iskola eszközeinek fejlesztését, a felvételi rendszer feladatainak a kidolgoztatását. Mûködése által biztonságosabb lett az iskola üzemeltetése is.
A húsz év alatt elvégzett munkánkat széleskörû
elismerés kísérte. Házon belüli elismerés
a Karinthy Emlékplakett és az Év tanára"
cím. Az intézmény tanárai közül szinte
minden évben kapott valaki kerületi, fõvárosi vagy országos
kitüntetést. A legnagyobb kitüntetést, a Pro Urbe Budapest-díjat,
2001-ben a tantestület kapta a Fõvárosi Önkormányzattól.
Az indoklás a következõ volt:
A Karinthy Frigyes Gimnázium tantestületének a közoktatás
tudásorientált minõségi megvalósításáért
és a magyar oktatás nemzetközi hírnevéért
végzett tevékenységük elismeréséért."
Kell ennél szebb értékelés?
Mit kívánok én az elkövetkezõ húsz-harminc
évre a Karinthy Frigyes Gimnázium tantestülete és
tanulóifjúsága részére? Azt, hogy a fejlõdéssel
járó változó körülményekhez továbbra
is gyorsan és rugalmasan alkalmazkodjanak! Tartozzanak továbbra
is a hazai és nemzetközi oktatás élvonalába!
A feltételek adottak, van egy jól felkészült tanári
kar, okos az ifjúság, a tárgyi felszereltség jó
és van egy stabil önkormányzati támogatás a
célok eléréséhez.
Ehhez kívánok a tantestületnek és utódomnak,
Hutai László igazgató úrnak, erõt, egészséget
és eredményes munkavégzést mindannyiuknak.
Köszönöm, hogy meghallgattak.
Húszéves a Karinthy Gimnázium
Amikor a Gitta néni által készített húszéves
diaképeket nézegettem, azon gondolkodtam, hogy vajon milyen érzés
lehetett akkor belépni az éppen átadott épület
kapuján. Mit éreztek azok a tanárok és diákok,
akik elõször vették birtokba a még festékszagú,
vadonatúj gimnáziumot?
Egy új iskola, mint egy most született gyermek, maga az ígéret.
Szinte bármi lehet belõle - és bárminek az ellenkezõje
is. De mindez csak évekkel, évtizedekkel a születése
után fog igazán kiderülni. Akárhogyan is, a jövõje
alakulásában döntõ szerepe van az õt a kezdetek
kezdetétõl körülvevõ, felnevelõ emberek
odafigyelésének, szeretetének és a befektetett energiáknak.
Nyilván a szülõk - csakúgy, mint a formálódó
tantestület tagjai - a legszebb és legboldogabb jövõt
álmodják meg az új jövevénynek.
Persze vannak adottságok, amiket nehéz vagy szinte lehetetlen
figyelmen kívül hagyni. Ha egy gyerek botfülû, abból
nagy valószínûséggel soha nem lesz hegedûmûvész.
Ha egy új középiskola a város központjától
szinte a lehetõ legtávolabb épül fel, ráadásul
eredetileg az Állami Gimnázium" nevet kapja a keresztségben,
nem túl jó eséllyel indul csatába patinás
belvárosi intézményekkel szemben az országos ismertségért.
Szerencsére elõfordulnak azért kivételek. Minden
helyzetbõl ki lehet hozni a maximumot, és ez a maximum néha
több, amint azt az induláskor bárki is hitte volna. Hiszen
ahogy a kisbaba elsõ mosolyát, majd késõbb szavait
és lépéseit figyelik és kísérik mindent
feláldozó, önzetlen szeretettel a szülei, úgy
kell bábáskodni a formálódó, fiatal gimnázium
mellett is mindenkinek, aki fontosnak tartja intézménye sorsát.
Mindenkinek - mondom -, hiszen egy ilyen arculat rendkívül törékeny
valami. Sok apró mozaikból áll össze a kedvezõ
kép. A segítõkész és udvariasan köszönõ
portástól kezdve a kiváló tanulmányi eredményekig,
a szépen zöldellõ növényekkel díszített,
tiszta folyosók látványától az évek
múltán is visszajáró öregdiákokig, a
szakmailag kimagaslóan képzett tanári kartól a mindig
naprakész és tudását másokkal is szívesen
megosztó gazdasági vezetõig.
Itt szeretném megemlíteni, hogy vannak olyan kollégáink
is - szó is lesz róluk következõkben -, akik az iskola
alapítása óta erõsítik sorainkat. Fontosnak
tartjuk, hogy kiemelten megbecsüljük õket, hiszen személy
szerint nekik is köszönhetjük azt, hogy ma ilyen büszke
szívvel gondolhatunk iskolánkra.
Meg sem kísérelhetem elmondani, de még csak végiggondolni
is hosszú órákba telne, hogy milyen sok ember milyen sok
energiát, lelkesedést, szabadidõt fordított az elmúlt
évek során az iskola hírnevének öregbítésére,
az oktatás színvonalának emelésére, a tanulmányi-,
szabadidõs- és sportprogramok zökkenõmentes megszervezésére
és lebonyolítására. Sokszor milyen emberfelettinek
tûnõ munka volt az idõrõl idõre felmerülõ
szervezési vagy technikai nehézségek leküzdése,
vagy éppen az új lehetõségek költségkímélõ,
önerõs kialakítása.
És mindehhez mennyi segítséget és önzetlen
támogatást kaptunk szülõktõl, más oktatási
és kulturális intézményektõl, önkormányzati
vezetõktõl, a kerületi oktatásirányítás
munkatársaitól.
Persze, mit tagadjuk, voltak nehézségek is az elmúlt húsz
év során. Sõt biztos vagyok benne, hogy ilyenek a jövõben
is lesznek. De, mint Hartai igazgató úr is említette, az
a fontos, hogy mindig megtaláljuk a gödörbõl kivezetõ
utat, és olyan irányban tudjunk elindulni, amely felfelé
visz - lehetõleg magasabbra, mint ahol a gödör elõtt
voltunk.
Elmondható, hogy a Karinthy Frigyes Gimnázium szerencsés
csillagzat alatt született. Okos és tehetséges diákok,
kiváló pedagógusok, hozzáértõ és
tapasztalt technikai és ügyviteli személyzet segíti
nap mint nap abban, hogy megállja a helyét az egyre élesebbé
váló versenyben a középiskolák között.
Az elmúlt húsz esztendõ eredményeként elértük
azt, hogy a legnevesebb budapesti iskolákkal együtt emlegetik a
Karinthy Frigyes Gimnáziumot.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
És mint cseppben a tenger, a mai rendezvény létrejötte
is ezt a külsõ és belsõ összefogást tükrözi.
Amikor a jubileumi mûsor ötlete megfogalmazódott bennünk,
még úgy tûnt, mintha egy reménytelen vállalkozásba
fognánk bele. Gondolkodtunk is rajta, hogy merjünk-e egyáltalán
belevágni, vagy inkább halasszuk el az egészet. A Karinthy
nap elõestéjén, az õszi érettségi
vizsgaidõszak kellõs közepén bevállalni egy
ilyen sok embert, (meghívottat, szervezõt, rendezõt és
szereplõt) megmozgató rendezvényt - egyszerûen õrültségnek
tûnt. Aztán kezdett összeállni a kép
Papp József igazgató úrnak és Sass Marikának
hála, a Lõrinci Sportcsarnok a rendelkezésünkre állt
- még ezen a szokatlan hét közbeni napon is. A Kandó
Téri Általános Iskolának, a Dohnányi Zeneiskolának
köszönhetõen megkaptuk a még hiányzó technikai
eszközöket (térmikrofonokat, professzionális elektromos
zongorát). Volt diákunk, a rendezvényeink megszervezésében
évek óta önzetlenül segítõ Bori Béla
(vagy ahogy nulladik osztályban kapott nevén a legtöbben
azóta is ismerik: Bill), valóban kedvezményesen megszerezte
a nagyértékû színpadtechnikát.
Gitta néni éjt nappallá téve szaladgált a
díszlethez való anyagok után. Pókos tanárnõ
saját autójával fuvarozta az iskolához a drapériákat.
Öröm volt nézni, ahogy felpezsdült a szünetekben
és a délutánokon az iskola élete, ahogy az osztályok
készültek az elõadásra.
Baranyi Judit tanárnõvel, aki a rendezvény fõszervezõje,
nagy izgalommal figyeltük a hétrõl hétre egyre színvonalasabbá
váló produkciókat. A mûsorszerkesztés alapelve
az volt, hogy lehetõleg minden osztály - vagy osztály delegáltja
- kedveskedjen valami rövid mûsorszámmal a húszéves
gimnáziumunk tiszteletére és a meghívott kedves
vendégek, valamint egymás szórakoztatására.
Én most annak reményében szeretném köszönteni
a jelenlévõket, jelenlegi és volt tanárainkat, kerületünk
és kerületi oktatásügyünk vezetõit, az igazgató
kollégákat, jelenlegi és öregdiákjainkat, hogy
jól fogják érezni magukat ma este, és élvezik
majd ezt a sokszínû, nagy-nagy lelkesedéssel készült
elõadást.
1. 1956-os szoba - a kiállítás anyaga a magyar könyvtárban:
SZERZÕ, CÍM |
ALCÍM |
TÍPUS |
Forradalom, 1956 |
Hangdokum. a M. Rádió Archív.-ból |
CD |
Hazát féltõ - 1848, 1956 |
Dongó együttes megzenésített versek |
CD |
Jenei Szilveszter: Mennybõl az angyal |
Versek és dalok 1956-ról |
CD |
Misztrál: Megkopott harangszó |
1456, 1956 |
CD |
1956 - A mi forradalmunk |
Dok.film 5 DVD 60 percesek |
DVD |
Dokumentumok |
Forradalom és megtorlás. 1956 |
Video |
1956 |
Könyv |
|
1956 |
Forradalom és szabadságharc Mo.-on |
Könyv |
1956 |
Görögök a forradalomban |
Könyv |
1956 |
A magyar forradalom története |
Könyv |
1956 |
Kortárs krónika |
Könyv |
1956 a sajtó tükrében |
Könyv |
|
1956 plakátjai, röplapjai |
Könyv |
|
1956 sajtója |
Könyv |
|
1956 vidéki sajtója |
Könyv |
|
Az 1956-os forradalom és szabadságharc |
Könyv |
|
Bayer: 1956 |
Könyv |
|
Bibó István: 1956 |
Könyv |
|
Bibó István vallomásai az 1956-ról |
Könyv |
|
Ez itt a vértanúk vére |
Könyv |
|
Fénnyel írott történelem |
Magyaro. fotókrónikája 1845-2000. |
Könyv |
A forradalom hangja |
Magyarországi rádióadások … |
Könyv |
Hulló levelek vére |
Történetek 1956-ról |
Könyv |
Az igazság Nagy Imre ügyében |
Könyv |
|
Király Béla: A magyar forradalom eszméi |
Könyv |
|
Kiszely: ÁVH |
Egy terrorszervezet története |
Könyv |
Maléter Pál |
Könyv |
|
Megkopott harangszó |
1456, 1956 |
Könyv+CD |
Méray: Nagy Imre élete és halála |
Könyv |
|
Nagy Imre: Politikai életrajz - 1. köt. |
Könyv |
|
A Nagy Imre vonal |
Könyv |
|
Pesti: A vulkán peremén |
Magyarország 1952 és 1956 között |
Könyv |
A szabadság hullámhosszán |
Az 1956-os forradalom története - BBC |
Könyv |
Schmidt Mária: Titkosszolgálatok |
Könyv |
Összeállította Benkõ Ilona könyvtáros
2. Alkoholmentes koktél készítõ verseny - 'termékei'
3. Amõba verseny
4. Biobüfé
5. Céllövészet
6. Evezés
7. Evõverseny
8. Élõcsocsó
9. Filmvetítés
10. Filmes vetélkedõ
11. Floorball
12. Focidöntõ
13. Fotópályázat
14. 'Francia sziget'
15. Hidegtálkészítõ verseny
16. Játékbajnokság
17. Kóstolós
18. Matematikaverseny
19. 'Mocsárjárás' - vigyázz, hova lépsz!
20. Német sziget
21. Pingpong bajnokság
22. Rajzpályázat
23. Rajzfilmvetítés
24. Röpi
25. Sakk
26. 'Spanyol sziget'
27. Szkanderbajnokság
28. Teaház
29. Texasi póker
30. Tökfaragás - a folyamat és a végtermék
31. Tréfás nyelvi vetélkedõ
32. Uszóversenyek
33. Versmondó verseny
"Bevallom õszintén, én a szavalóversenyekbõl a felkészülést szerettem a legjobban. Mindenki segített: az osztálytársaim együtt izgultak velem, néha az osztályban is elõ kellett adnom azt, amit a versenyre tanultam. A tanárok közül is bárki kész volt segíteni, de én legszívesebben a "Banyához" mentem. Már az elõkészületeknél is nagyon jó volt a hangulat, a versenyen pedig a tetõfokára hágott. Fõleg az eredményhirdetésnél. A zsûri szigorúsága miatt iskolai versenyt soha nem nyertem, kénytelen voltam egy kerületi elsõ hellyel, egy budapesti versenyen való részvétellel, és néhány más szerepléssel "beérni". Ennek ellenére mindig szívesen részt vettem a karinthys versenyeken. Az itteni hangulatot nem lehet semmi máshoz hasonlítani." Szurovcev Zsuzsi levelébõl idéztem. Jólesõ érzés, hogy így emlékezik vissza az egykori diák. Ez a pár sor azt is bizonyítja, hogy nem elsõsorban a helyezés miatt jött sem õ, sem a jelentkezõk népes tábora erre a versenyre, hanem az élmény miatt. Szép verset, prózát elõadni, másokkal megismertetni - ez a lényeg.
Évrõl évre színvonalas versengés alakul ki, s bizony minden alkalommal nagyszerû tehetségek is felbukkannak. Ki ne emlékezne Kéry Kittyre, Havadi Erikre, Domonkos Veronikára, Horváth Ágira, Sebály Bernadettre, Jedrzejewsky Évára, Szigeti Rékára, Déri Gabira, Molnár Sacira, Szenczy Ákosra, Szente Varga Lillára, Kolos Marcellra, Molnár Zsófira, hogy csak néhányat említsek közülük, vagy akiknek még jelenleg is élvezhetjük a hangját: Balogh Csilláét, Pancsovay Dóráét, Béres Juditét, Szûcs Kingáét, Sneider Tamásét és Solymár Alexandráét, aki a Petõfi rádió szavalóversenyét is megnyerte az idén.
(Pancsovay Dóra)
Rangos zsûri dönt mindig a helyezésekrõl. Tagjai közt találjuk egykori diákjainkat: Kéry Kitty színmûvésznõt, Mészáros Tamás színmûvészt, de a színészgárdából szívesen jött el Börcsök Enikõ, Hirtling István, Papp János is. Többször segített Fenyõ Ervin tanár úr rendezõ barátaival, Zsolnai Gáborral és Wigmann Alfréddal, a zsûri munkájában, s immáron harmadik éve jön el Baranyi Ferenc József Attila-díjas költõ is. Ebben az évben Bodor Palkó Pál személyében a kerület egyik szakértõjét is üdvözölhettük a zsûri tagjaként. (õket látjuk a képen az elsõ sorban.)
Újra és újra nagy örömmel fogok hozzá az esemény szervezéséhez, hiszen immáron hagyományról van szó. S hogy ezt a fentebb idézett kellemes légkört, igényességet sikerült kialakítani - köszönhetem magyar szakos kollégáim segítõkész, inspiratív munkájának, s természetesen az igen lelkes, tehetséges diákoknak.
Baranyi Judit (Banya) szervezõtanár