A terjedés irányának megváltozása:
Hanghullámok törése a hőmérsékletváltozás miatt
A hang terjedési sebessége a
levegő hőmérsékletével növekszik.
Mivel a hőmérséklet általában csökken a magassággal, felfelé haladva a
hangsebesség is csökken,
Hőmérsékleti inverzió:
Előfordul azonban a fordított eset is, amikor a
hőmérséklet a talaj felett növekszik a magassággal
Hőmérsékleti inverzió esetén felfelé haladva a hangsebesség nő,
Szélirányban a szél is hasonló hatással van a hullámterjedésre.
A szél hatása
A szél nagyban befolyásolja a kialakuló zajszintet.
Lakókörnyezet vagy ipari létesítmény tervezésekor
figyelembe kell venni
az uralkodó széljárást is.
Ilyenkor tehát szélirányban normál meteorológiai körülmények között is
úgy viselkednek a hanghullámok, mint hőmérsékleti inverzió esetén: a talaj felé
kanyarodnak, ezáltal akár még erősödés is felléphet.
(Ugyanekkor a forráshoz képest a széllel ellentétes irányban
fokozott mértékű zajszintcsökkenés tapasztalható, mintha a hőmérséklet a
valóságosnál rohamosabban csökkenne a magassággal.
Érdekes zajvédelmi megoldás az amszterdami repülőtéren
Az elmúlt évszázad népességnövekedése nyomán az emberi
társadalmak egyre nagyobb hányada él nagy népsűrűségű, városias
településformában, a népességváltozással együtt járó gazdasági átalakulás
folytán pedig ipari üzemek, szállítási útvonalak, forgalmas utak, repülőterek
kerültek a lakókörzetek közvetlen közelébe. Az iparilag magasan fejlett, de
éppen ezért általában túlzsúfolt területeken élők zajterhelése társadalmilag
komoly problémává vált.
http://www.amusingplanet.com/2017/06/how-amsterdams-airport-is-fighting.html
Az amszterdami Schiphol Repülőtér évente majdnem 500 ezer
járattal, és több, mint 60 millió utassal Európa harmadik legforgalmasabb
repülőtere. Amikor 1916-ban létesítették a várostól 9 kilométerre, a környéke
még lakatlan volt. Mára azonban sűrűn lakott területté fejlődött, ahol a
körülbelül percenként felszálló vagy érkező repülőgépek zaja mindenképpen
intézkedéseket kívánt.
A közelben lakók számára az egyik legzavaróbb zajforrás a
felszálló gépek nyomán szüntelenül hallható alacsony frekvenciájú moraj volt.
Ezeknek a talajszint közelében haladó hullámoknak a szabad terjedését semmiféle
domb vagy völgy nem zavarta a teljesen sík harlemmermeer-i tájon. Amióta
2003-ban megépült a leghosszabb kifutópálya, az uralkodó szélirányban gyakran 28
km távolságból is jól lehetett hallani a felszállás zaját.
A repülőtér igazgatóságának a véletlen adta az ötletet, hogy
tájépítészek bevonásával igyekezzenek orvosolni a problémát. 2008-ban
észrevették ugyanis, hogy amikor a kifutópálya és a környező települések
közötti, mezőgazdasági művelésbe vont sávot felszántották, a hullámoknak a
barázdákon visszaverődve fellépő diszperziója nyomán a zajszint érezhetően
lecsökkent.
Közvetlenül a kifutópályán túl megépítettek hát egy sor
szabályosan váltakozó tökéletesen egyenes földsáncot és árkot, ezáltal bordázott
felszínt hozva létre. A bordák közötti távolság körülbelül megfelel a
kifutópályán végigszáguldó repülőgépek által keltett alacsony frekvenciájú moraj
jellemző hullámhosszának.
A bordázat körülbelül 10 decibellel alacsonyabb zajszintet
eredményezett.
A 36 hektáros terület parkként működik, kerékpárutakkal,
sétautakkal és hangtani érdekességeket bemutató létesítményekkel. (Van például
Chladni-tó, ahol egy víz alatti rezgéskeltő berendezés Chladni-ábrákat hoz létre
a vízfelületen.)