Ukrajna 2012 |
Zsittyá! avagy utazásunk Ukrajnába
A Keleti
pályaudvaron állva nem tudtam pontosan, minek nézek elébe. Milyen is egy 24 órás
vonatút? Veszélyes, kényelmetlen és piszkos? Nos, bátran állíthatom, hogy habár
nem a legkomfortosabb utazási forma, talán a legszórakoztatóbb, ha van társasága
az embernek. Ha pedig Ukrajnába utazunk, még egy forgóváz-cserét is átélhetünk –
mindezt éjjel egykor –, ugyanis az országban szélesebb a nyomtáv, mint itthon.
Az utaskísérők segítőkészek, beszélnek oroszul (elvégre a vonat Moszkváig
közlekedik), vehetünk tőlük csajt (mármint teát) és kis süteményeket. Ezenkívül
felkeltenek minket a körülbelül három órás hajnali határátkelés-vámellenőrzés
című procedúránál, mely nem túl kellemes, de lehet izgalmas, ha egy ügybuzgó
ellenőrrel kerülünk szembe.
Egy
konkrétabb élmény: április elsején szakadó hóesésre ébredtem – haha, áprilisi
tréfa. De mégsem. Épp a Kárpátokon haladtunk át, úgyhogy inkább fel is keltem
fél 7-kor, hogy megörökíthessem a jelenséget. A nap folyamán esett még az eső,
kisütött a nap, majd ismét hózivatarba kerültünk. Estére beértünk Kijevbe, és
egy kisbusz a szállásunkra fuvarozott minket. A szállás mondhatni tökéletes
volt: két-háromágyas „kétszobás” mini lakások, fürdővel és tévével. Reggelire
természetesen még palacsintát is lehetett választani, melyhez igazi erős tea
dukált.
A
megszokott tempóban jártuk végig a várost a következő napokban: megnéztük a
Szent Mihály- és a Szent Szófia-székesegyházat, a Szent András- és a Szent
Sándor-templomot, a Lavrát, láttuk A diótörőt az Operában (ahol egyébként
beszélgetni is volt alkalmunk helyiekkel). Eljutottunk a Bulgakov-házba is nagy
erőfeszítések során – elfelejtettek minket tájékoztatni az utcában folyó nagy
volumenű építkezésről –, ahol egy interaktív tárlatvezetés során megismerhettük
az író életét. A Dnyeper jobb oldalán lévő hegy tetején megtekintettük a
Szivárvány-emlékművet, melytől szép kilátás nyílik Kijev nagy részére.
Napközben
ukrán gyorséttermekben étkeztünk – ez számomra négynapi borscs- és kijevi
csirkemell-evést jelentett. Emellett szuvenír vásárlására is volt időnk, így
megnyugodtam, mikor megvehettem a gondosan kiválogatott egy kiló „konfeti”-met.
A
közlekedés nagyon olcsó, átszámítva egy buszjegy 45 forintba kerül – persze a
fizetések/nyugdíjak is alacsonyabbak, mint itthon.
Négy
tartalmas nap után fogtuk a cókmókjainkat, és egy újabb párórás vonatozással
megkezdtük utunkat hazafelé. Azonban megálltunk egy napra még egy városban,
Lvovban, mely gyönyörű történelmi belvárosáról és nacionalizmusáról híres. Itt
bizony már nem igazán hallottunk orosz szavakat, viszont ha nagyon kellett,
mégis megértettük magunkat. Itt vettem meg az híres kulicsot (kalácsot), mely az
ukrán húsvét elmaradhatatlan étele. Este a pályaudvaron még begyűjtöttem egy pár
orosz nyelvű újságot, majd némi fagyos várakozás után felszálltunk harmadik
vonatunkra. Egyébként a „minőség” növekvő tendenciát mutatott: az első és a
harmadik kupé modernsége, vagyis inkább dizájnja fényévekkel tért el egymástól –
persze ez egyáltalán nem szegte kedvünket, hiszen mindez egy jó élményt és
tapasztalatot jelentett.
Így két
hónappal később (is) azt gondolom, hogy jól döntöttem, hogy elmentem erre a
kirándulásra, hiszen kezdetbeli félelmeim ellenére – hogy szinte nem ismerek a
csoportból senkit – jól alakult minden, olyanokkal ismerkedtem meg, akikkel
egyébként nem feltétlenül lett volna alkalmam. Megtudtam, milyen egy jó
társasággal egy napig vasúton zötykölődni. Mi több, megismertem egy gyönyörű
várost, melybe nagyon remélem, hogy lesz lehetőségem még egyszer ellátogatni.