M é d i a p e d a g ó g i a
M a g y a r o r s z á g o n?
A
kérdésre sokan nyilván csak legyintenek: “Már megint valami úri huncutság!
Nincs nekünk elég bajunk enélkül is?” Pedig hiába minden igyekezet, hogy
a számítástechnika és a multimédia használata terén is felzárkózzunk Európához:
a legújabban a Széchenyi-tervben megfogalmazott kormányzati elképzelések
csak akkor válhatnak valósággá, ha képesek vagyunk széles körben elgondolkodni
az ország előtt álló feladatokról és arról, milyen alapvető tartalmi, strukturális
és módszertani változásoknak kell 1-2 éven belül oktatási rendszerünkben
bekövetkezniük ahhoz, hogy annak a nagyarányú számítógépes fejlesztésnek,
amibe az oktatási kormányzat még 1997-ben belekezdett, meglegyen az eredménye.
Úgy tűnik, az iskolák nagyobb része nem volt, nincs felkészülve sem a gépek
fogadására, sem ésszerű felhasználásukra. Ennek okát elsődlegesen abban
látom, hogy korábban teremtődtek meg a technikai feltételek, mint ahogy
a társadalmi igény és elvárások megfogalmazódtak, ill. a működtetéshez
szükséges anyagi fedezet megteremtődött volna.
Jellemzőnek
tartom például, hogy a hosszú vajúdás után világra jött NAT rendkívül pragmatikusan,
jószerével technikai kérdésként kezeli a médiahasználatot. Csak az Ember
és társadalom tantárgyblokk tartalmaz egy Ismeretszerzési és -feldolgozási
képességek című fejezetet, melyben - anélkül hogy egyetlen szó esne a legújabb
információ-hordozókról -, az alábbi követelmények fogalmazódnak meg: A
diák “Legyen képes társadalmi tapasztalataiból, valamint a különböző szöveges
és képi információkból származó ismereteit önállóan értelmezni és belőlük
következtetéseket levonni,... Legyen képes a különböző ismeretforrásokból
(tömegkommunikáció, könyv, sajtó stb.) származó információkat kritikusan
szemlélni.”Hasonló elnagyolt utalásokkal más blokkokban is találkozhatunk,
de ezek annyira általánosságokra korlátozódnak, és annyira rendszertelenek,
hogy semmi esetre sem tekinthetők egy átgondolt koncepció részének.
Végső
következtetésként levonhatjuk, hogy a NAT a tömegkommunikációban való tájékozódást
és az új információs rendszerek felhasználását magánjellegű problémának
tekinti, s részben a diák egyéni feladatainak megoldásához rendeli (ld.
Könyvtárhasználat fejezet), részben a tanár belátására és kompetenciájára
bízza annak eldöntését, hogy az iskolai oktatás keretei között mikor, mit
és hogyan dolgozzon fel. Mivel azonban még a jelenlegi tanárképzésben sem
beszélhetünk szemléletváltásról, félő, hogy minden lelkiismeretes tanárnak
magának kell rendkívül fárasztó munkával megszereznie azokat az ismereteket,
melyek segítségével a tömegkommunikáció kínálta lehetőségeket felhasználva
biztosítani tudja diákjai számára az esélyegyenlőséget. Szerencsére vannak
megszállott szakemberek, sőt intézmények is, akik minden érdeklődőt szívesen
felkészítenek a médiarobbanással együttjáró problémák megoldására. A tanárok
közmondásos túlterheltsége miatt azonban e próbálkozások gyakran éppen
azokat nem érik el, akiknek a leginkább szükségük lenne a segítségre.
A
pedagógusok számára napjainkban Európa-szerte talán a legnagyobb kihívást
jelenti a kommunikációs eszközök gyors fejlődése, hiszen életkortól, szaktól,
érdeklődéstől, technikai érzéktől függetlenül előbb-utóbb minden pedagógusnak
számolnia kell azzal a ténnyel, hogy a felnövekvő generáció életében a
média (elsősorban a tv és a PC) meghatározó szerepet fog játszani. Miközben
a nyugati sajtóban kollégáink elsősorban a tanári felelősség jegyében legalább
megpróbálják a fenti témával kapcsolatos előítéleteket, téves nézeteket
eloszlatni, és a médiapedagógia valódi helyét kijelölni az oktatásban,
úgy tűnik, itthon a felnőtt korosztály továbbra sem kíván tudomást venni
arról, hogy ma már a gyerekek jelentős része szinte minden nap használja
nemcsak a tévét és videót, hanem a számítógépet is.
A
média térhódításával kapcsolatban persze a tőlünk nyugatabbra élő pedagógusok
körében is rendkívül szélsőséges vélemények fogalmazódnak meg. Sokak szerint
az iskolai médiapedagógia eleve kudarcra van ítélve, mivel a gyerekek e
téren már iskolába iratásuk elott megfelelő ismeretekkel rendelkeznek,
a filmekben látott brutalitás utánzása ráadásul egyre erőszakosabb magatartáshoz
vezet; az iskola tehát akkor cselekszik helyesen, ha megpróbálja a diákokat
visszatartani a népszerű médiatermékek túlzott fogyasztásától, és csak
(főként könyvekből megismerhető) “értéket” közvetít. Mások épp ellenkezőleg
a számítógép-használat elsajátíttatását tartják a társadalom számára leghasznosabb
tevékenységnek, a legfejlettebb országokkal való lépéstartás egyetlen esélyének,
s így az iskola legfontosabb feladatának.
A
középutat képviselő s számomra a legszimpatikusabb véleményt megfogalmazók
szerint viszont a helyesen értelmezett médiapedagógia nemcsak hasznos,
hanem egyenesen előfeltétele annak, hogy a modern, kommunikációs társadalomban
élő ember kivívhassa általános politikai és szociális nagykorúságát. El
kell érni, hogy mindenki számára teljes egészében világossá váljanak annak
az emberi kommunikációnak a feltételei, lehetőségei és határai, mely a
beszéd elsajátításával kezdődik, és a kommunikációs technikáknak információs,
szórakoztató és véleményformáló célú professzionális alkalmazásába torkollik.
Az
alaphelyzetet elemezve arra a megállapításra kell jutnunk, hogy napjaink
társadalmában minden új médium megjelenésével jelentős változás megy végbe,
amit az e kultúrában élők sem követni, sem igazán felfogni nem tudnak.
Ahhoz, hogy az egyes ember a médiumok világában felelősséggel dönthessen,
olyan - a média alapelveire és működésére vonatkozó - ismeretekre és konfrontációs
technikákra van szüksége, melyeknek megtanítására leginkább az iskola alkalmas.
Csak a sztandardizált oktatás keretében válhat ugyanis minden diák számára
egyformán hozzáférhetővé az az új mozgástér, melyet a média kínál. Ily
módon újabb feladat hárul a pedagógusokra: fogódzót kell adniuk a kialakulatlan
énképpel és életvitellel rendelkező fiataloknak a rájuk zúduló (és alig
kontrollálható, az Internet esetében pedig egyenesen kontrollálhatatlan)
információ-áradattal szemben.
Miben
látják a kérdés ismerői a legfőbb problémát? A média kitágítja a világot,
de ezzel olyan élményekhez, tapasztalatokhoz (drogfogyasztás, erőszak,
bűnözés, szexualitás) is hozzájuttatja a gyerekeket, melyeket még nem tudnak
igazán megérteni és feldolgozni. Felnőttként viselkednek, de gyermekként
gondolkodnak és éreznek. Egy más perspektívába való belehelyezkedés képességét
ugyanis csak nehezen tudják elsajátítani, s ebben a felnőtteknek segíteniük
kell őket.
Mivel
az egyén személyiséggé való fejlődésében a külvilághoz való viszonyán keresztül
definiálja önmagát, minden társadalmi előrelépéssel maga is változik. Az
egyes generációk is másként fejlődnek, mint az előttük lévők. A mi gyermekeink
a médiát már környezetük szerves részének tekintik, amely sablonként szolgál
számukra komplex tapasztalatok megformálásához. Ahol nincs lehetőségük
reális tapasztalásra, ott médiából szerzett élményeket utánoznak és ültetnek
át saját hétköznapjaikba.
A
médiapedagógiának (divatosabb szóval médiakompetencia- közvetítésnek) éppen
ezért nemcsak az a dolga, hogy iskolai környezetben újabb médiumokat állítson
elő (iskolai újság, videó), vagy hogy az információs és kommunikációs technológiák
használatát lehetővé tegye (iskolai Internet-hozzáférés stb.), hanem sokkal
inkább az, hogy a betűíráson kívül a társadalmi kommunikációban való aktív
részvételhez szükséges vizuális, audiovizuális, auditív és információ-technológiai
“írástudás” megszerzését is elősegítse. Ha ez nem történik meg, a médiumok
túlságosan manipulatívvá válnak, hiszen
-
technikai lehetőségeik keretei között bizonyos szelekciós kritériumok alapján
tudatosan átformálják a társadalmi realitás egy szeletét, amelyről feltételezik,
hogy sokak számára elfogadható, mivel pozitívnak és kívánatosnak tűnik,
-
olyan ideológiákat és értékeket jelenítenek meg, amelyek befolyásolják
világról alkotott elképzeléseinket, s többnyire esélyt sem hagynak arra,
hogy döntéshozatal előtt más nézeteket is figyelembe vegyünk.
Egy
demokratikus társadalomban ezért különösen fontos a médiának az egyének
felett gyakorolt hatalmát azáltal is csökkenteni, hogy az adott életkornak
megfelelően átláthatóvá tesszük működési elveit,elősegítjük demitizálását,
ugyanakkor fejlesztjük ill. differenciáljuk a gyermekek felfogóképességét.
Így képessé tehetjük őket arra, hogy aktívan részt vegyenek saját életük
alakításában (pl. a projektkészítésen alapuló oktatás keretében), és vállalni
is tudják érte a felelősséget. A pedagógia azt a feladatát, hogy nyitott
legyen a világra, de a fiatalok tájékozódását is segítse, a tudati tényezők
megváltoztatása, esetleges beiskolázások ill. a felelős tanárok folyamatos
tapasztalatcseréje nélkül nem tudja teljesíteni.
Bármily
fájdalmas, ki kell mondani, hogy a médiapedagógián kisebb-nagyobb mértékben
mindegyik társadalom - elsősorban a politikai hatalom, a fogyasztás és
a piac befolyása alatt - még mindig csak rövidlátó gazdasági és munkaerőpiaci
érdekek kiszolgálását kéri számon, ahelyett hogy felismerné fontos társadalmi
és polgárjogi szerepét. Frank Gabriella