2004. január közepén hozták nyilvánosságra az országos felmérés eredményét melybõl kiderül, hogy a XVIII. kerületi Karinthy Frigyes Gimnázium diákjai remekül teljesítettek.
A Karinthy Gimnázium igazgatójától Hutai Lászlótól megtudtuk, hogy az országos kompetenciamérés egy hosszú évekre visszanyúló tesztsorozat része volt.
Az olvasás-szövegértés témakörben a Karinthy
a legelsõ helyen végzett a vizsgált azonos kategóriájú
gimnáziumok között, és matematikából is
csak néhány intézmény elõzte meg az országos
rangsorban.
Az országos kompetenciamérés kiválóan alkalmas
arra, hogy az iskolákon kívüli, független mérési
eredmények alapján hasonlítsa össze az ország
oktatási intézményeiben tanuló diákok teljesítményét,
vagyis az iskolában folyó munka eredményességét.
A Közoktatási Szolgáltató Intézmény Értékelési Központja 2003 tavaszán bonyolította le a vizsgálatot, amelynek során a teljes közoktatási rendszer 6. és 10. évfolyamos diákjainak olvasási és szövegértési képességét, valamint a matematikai eszköztudását mérték fel.
Az általuk készített speciális teszt elsõsorban nem a tantervi követelmények teljesítését mérte, hanem a kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a gyerekek mennyire képesek tárgyi tudásukat a mindennapi életben hasznosítani, a már meglévõ tudásukat alkalmazni és azt további ismeretek megszerzésére felhasználni. Az eredmények értékelése után kiderült, hogy az ország középiskolásai közül kevesen voltak képesek a feladat megoldásához egyébként meglévõ matematikai tudásukat átültetni a gyakorlatba. A karinthys diákok ebben a feladatban is jó eredményeket értek el.
A mostani felmérésnek külön érdekessége
volt, hogy a tanulóknak a tantárgyi tesztlapokon kívül
egy u.n. háttérkérdõívet is ki kellett tölteniük,
amelybõl a kutatók felmérték az otthonról
hozott, vagy legalábbis potenciálisan hozható tudást.
Ezen a lapon arra kellett a tanulóknak (természetesen név
nélkül) válaszolniuk, hogy mi a szülõk legmagasabb
iskolai végzettsége, a családnak hány könyv
áll a rendelkezésére, magának a tanulónak
hány kötet van a polcán, valamint hogy van-e a családnak
számítógépe, autója.
Ez az értékelés szempontjából azért
volt fontos, mert nyilvánvaló, hogy szellemileg gazdagabb környezetbõl
származó, nagyobb otthoni könyvtárral, komputerrel
rendelkezõ gyerekekkel az iskolának is könnyebb jobb eredményt
elérnie.
A vizsgálat értékelése kimutatta, hogy az adott iskola az országos átlag alapján milyen eredményt várhatna el a hozzá járó gyerekektõl. A Karinthy Frigyes Gimnázium vizsgált osztályai itt is jóval az elvárható szint fölött végeztek.
Forrás:
http://www.bp18.hu