A Karinthy Frigyes Gimnázium pedagógiai programja
1. BEVEZETÉS
1.1 Az iskola bemutatása
A Karinthy Frigyes Gimnázium tantestülete és tanulóifjúsága
az iskola alapítása óta eltelt 18 évben egyre magasabb
szintû feladatok teljesítését tûzte ki célul
maga elé. Speciális öt évfolyamos magyar-angol két
tanítási nyelvû osztályai mellett az idõközben
beindult négy éves magyar-német kéttannyelvû
tagozat is jellemzi az iskolát. A normál tagozatos osztályokban
emelt óraszámban tanítjuk az angol nyelvet. (heti 6-7 óra)
Az 1992-ben kísérleti jelleggel kezdett nemzetközi érettségire
(International Baccalaureate) felkészítõ kétéves
kurzus azóta is világviszonylatban kiemelkedõ eredményeket
elérve juttatja a nemzetközileg is elismert középfokú
diplomához tanulóinkat.
A 2004-2005. tanévvel kezdõdõen német nyelvi elõkészítõ
osztályt indítottunk, amely megalapozza a magyar német
két tanítási nyelvû képzést.
A két tanítási nyelvû oktatás meghonosítása,
a Nemzetközi Érettségi Programban való sikeres részvétel,
a hosszú évek óta minden résztvevõ fél
megelégedésére zajló nemzetközi diákcsereprogramok,
a 60 fõs kísérletként indult és azóta
már hagyománnyá nemesedett és 300-as létszámra
duzzadt Csibetábor, a Karinthy Szabadegyetem és a KEKSz program
mind annak a bizonyítékai, hogy a Karinthy Frigyes Gimnázium
nem csak olyan hely, ahol jól és sikeresen fel lehet készülni
az érettségi vizsgára és az egyetemi felvételire,
de olyan közösség is, ahová diák és tanár
egyaránt szívesen tartozik, saját munkájával
is hozzájárulva a kellemes, alkotó légkörhöz.
Az iskolának kialakult arculata van, amelyre tanuló, szülõ,
tanár, iskolavezetõ egyaránt büszke. A kéttannyelvûség
nem jelenti, nem jelentheti azt, hogy csupán az idegen nyelvek iránt
érdeklõdõ tanulóink számíthatnak jó
eredményre az egyetemi, fõiskolai felvételiken.
Célunk, hogy ne csak nyelvész-, nyelvtanár-, fordító-
vagy tolmácspalántákat képezzünk iskolánkban,
hanem olyan leendõ orvosokat, közgazdászokat, tanárokat,
mérnököket, jogászokat stb., akik kiválóan
beszélnek legalább egy idegen nyelvet, és azt mindennapi
munkájukhoz, kutatásaikhoz, kapcsolataik kiépítéséhez
közel anyanyelvi szinten alkalmazni is tudják. Ezt a törekvést
igazolja, hogy a Karinthyban végzett diákok az elmúlt évek
során kb. 15 egyetem 25 karára, szakára nyertek felvételt.
Külön fontos kiemelni, hogy a közvetlen angol vagy német
nyelv irányába orientálódó végzõs
hallgatók száma nem haladja meg jelentõsen egy angol tagozatos
osztályokat is indító budapesti gimnázium hasonló
adatait, (szám szerint a 10%-ot is alig éri el), ugyanakkor az
összes felvételi arányok tekintetében az iskola az
ország legjobb középiskolákkal vetélkedõ
számban juttatja diákjait egyetemre.
A 2003-ban végzett országos képességfelmérésben
matematikából az elsõ tíz helyezett között
volt iskolánk, olvasásból, szövegértésbõl
kategóriánkban az 1. helyen végeztek tanulóink.
Különlegességként említhetõ, hogy tanulóink
közül viszonylag sokan jutnak el külföldi egyetemekre, akár
közvetlenül felvételizve oda, akár a magyar felsõoktatásban
elérhetõ ösztöndíjakat megpályázva.
Több végzett diákunk kapott ösztöndíjat
az amerikaiHarvard, az angol Oxford egyetemen, a de a világ sok egyetemi
városában is megfordultak így karinthysok a Párizs
tól Tokióig.
Az iskolánkban érettségizett tanulók nagy számban
járnak vissza iskolai programokra. Segítik a tanárokat
a szervezésben, lebonyolításban, sõt az egyetemet
elvégezve szaktanárként is számíthatunk rájuk.
Jelenleg is tucatnyi volt diákunk vállal több-kevesebb órában
tanítást az iskolában.
A Karinthy Frigyes Gimnázium Budapest XVIII. kerületében
mûködik. Fenntartója a kerületi Önkormányzat.
Jelen pedagógiai program az 1993. évi LXXIX. közoktatási
törvényre, annak 2003. évi LXI. törvény alapján
történt módosítására, a kerületi,
fõvárosi oktatáspolitikai koncepciókra, az Oktatási
Minisztérium által kiadott tantervi iránymutatásokra
valamint eddigi hagyományainkra, az intézmény elért
eredményeinek szintentartására és további
fejlesztésének terveire épül.
2. NEVELÉSI PROGRAM
2.1 Az iskolában folyó nevelõ-oktató munka
2.1.1 Pedagógiai alapelvek, célok, feladatok
· A diákok részére biztosítjuk az õket
megilletõ jogokat, és rendszeresen ellenõrizzük a kötelezettségeik
teljesítését a Diákönkormányzat és
a Szülõi Választmány részérõl is jóváhagyott
Házirend alapján.
· Nevelési céljaink összegzése adja nevelésfilozófiánkat,
amely a következõ: a tanulók pozitív személyiségének
és képességeinek mennél teljesebb kibontakoztatására
törekszünk. A célkitûzéseknek megfelelõ tehetségek
kiválasztása után a testület, a tanulóifjúság
és a szülõi ház együttmûködésével
a tanulók részére olyan társadalom- és természettudományi
ismeretek nyújtása, amely megalapozza az eredményes felsõoktatási
továbbtanulást. Feladatunknak tekintjük, hogy a hozott értékeket
növelve teremtsünk tanulóink részére kedvezõ
helyzetet a továbbtanuláshoz, illetve a munkába álláshoz.
· Nevelési célnak tekintjük tanulóink társadalmi
beilleszkedésének elõsegítését. Arra törekszünk,
hogy már a legelsõ gimnáziumi évtõl kezdve elsajátíttassuk
és gyakorlatban is alkalmazzuk a demokratikus társadalom szabályait.
· Nem népszerûsítünk egyetlen társadalmi,
filozófiai irányzatot sem, de biztosítjuk a sokszintû
tájékozódás lehetõségét és
a különbözõ politikai, gondolati rendszerek megismerését.
· A gimnázium tanáraitól, dolgozóitól,
tanulóitól elvárjuk, hogy az intézményen
belül politikai, vallási, világnézeti és etnikai
kérdésekkel foglalkozó szervezetet, csoportot ne alakítsanak.
A különbözõ irányzatok közötti viták
szervezését, lebonyolítását a gimnázium
nem vállalja. A társadalmi elvárásoknak megfelelõen
olyan embereket kívánunk nevelni, akik magyarságuk megtartása
mellett az egyesült Európa által megfogalmazott követelményeknek
is megfelelnek.
· Tanulóinknak nyitottnak kell lenni a szûkebb és tágabb
környezetük iránt, képesnek kell lenniük elfogadni
és méltányolni a másságot. Fel kell ébreszteni
bennük azt az igényt, hogy felelõsek legyenek saját és
környezetük testi és szellemi fejlõdéséért
és egészségük megõrzéséért.
· Fontosnak tartjuk, hogy kialakuljon bennük a kultúrált
viselkedés, öltözködés és a tiszta, esztétikus
környezet iránti igény.
· A Karinthy Frigyes Gimnázium alapvetõ oktatási célkitûzése
a tanulóknak az érettségire és a sikeres egyetemi,
fõiskolai felvételre való elõkészítése.
Ennek az eléréséhez jó együttmûködésre
van szükség a szülõk, diákok és a tantestület
között. Az együttmûködést az igazgató és
az osztályfõnökök koordinálják.
· Fõ célkitûzéseinknek megfelõen szabályozzuk
a felvételi rendszerünket. A tanulók felvétele, a
tanulói jogviszony létesítése a felvételi
vizsgákon elért eredmény alapján történik.
· Más iskolákból történõ esetleges
átvételnél is szintfelmérõ vizsgával mérjük
a tanulók tudását.
· A szellemi fejlõdés mellett lényeges a testi kultúra
fejlesztése, melyet heti három testnevelési óra
tanrendbe állításával is elõ kívánunk
segíteni. Ezeket az órarendben szereplõ testnevelési
órákat kiegészítik a sportköri foglalkozások,
melyek részére a szabadban levõ sportpályák, és
az iskola két tornaterme biztosít lehetõséget. A heti
három órai órarendi testnevelés és a sportköri
foglalkozások együttesen biztosítják a mindennapos
testnevelés lehetõségét.
· Egyenletes napi terhelését igyekszünk biztosítani
a tanulóknak az órarend összeállítása
valamint a dolgozatok íratásának szabályozása
révén.
· A kor követelményeinek megfelelõen kiemelt fontosságú
feladatnak tekintjük az idegennyelvi képzést, az európai
követelményeknek megfelelõen a két idegen nyelv oktatását.
Szintén kiemelt feladatnak tartjuk a korszerû számítógépkezelõi,
szövegszerkesztõi ismeretek elsajátítását.
2.1.2 Eszközök és eljárások
A színvonalas munka biztosítása érdekében
az iskola gondoskodik a tantermek, a könyvtárak és a tornaterem
megfelelõ felszerelésérõl. Az iskolai számítógéphálózat
több esetben szolgált országos mintaként a gépek
elhelyezése, diákok és tanárok általi kihasználtsága
és a rendszer karbantartása alapján.
A nevelõtestület a rendszeres értekezleteken szavazással
dönt az iskolában folyó nevelõ és oktató
munkát érintõ fõbb kérdésekrõl.
A kisebb horderejû ügyekben a kibõvített vagy a szûkebb
iskolavezetõségi értekezlet határoz. A döntés
elemei az éves munkaterv, munkamegosztás, házirend, ügyeleti
rend, tantárgyválasztás, mentesítés, osztályozó
vizsgák joga és rendje és a különbözõ
szabályzatok (tûzvédelmi, bombariadó, vagyonvédelmi,
balesetmegelõzési stb.).
Iskolánk specialitása, hogy különbözõ nemzetközi
tanárközvetítõ szervezetekkel, alapítványokkal
kötött szerzõdések és önálló
pályázatok alapján iskolánkban több (3-5 fõ)
angol és német anyanyelvû tanár dolgozik.
A tanórák megszervezésénél arra törekedtünk,
hogy tanulóink minél alaposabban elsajátíthassák
az ismeretanyagot, minél több gyakorlási és véleménynyilvánítási
lehetõséget kapjanak, ezért a nyelvi elõkészítõ
nulladik évfolyamon az angol nyelvórák osztályonként
hármas csoportbontásban zajlanak. Késõbbi évfolyamokon
az idegen nyelven oktatott tárgyakat osztályonként két
csoportban oktatjuk.
A tanulók egyéni érdeklõdési körét
szakkörökön és önköltséges tanfolyamokon
elégítjük ki. Szervezünk részükre olyan
gyakorlati fakultációkat vagy tanfolyamokat is, amelyek elõsegítik
a munkába állást. Ezek a fakultációk a szomszédos
középiskolákkal közösen hirdetjük meg. Jelenleg
a kínálatban a/z
A tanulók fekészültségének és tudásának
felmérése és fejlesztése céljából
rendszeresen szervezünk házi bemutatókat és szaktárgyi
versenyeket.
Ösztönözzük tanulóinkat az országos tanulmányi
versenyeken való részvételre. A tanárok sikeres
felkészítõ munkáját anyagilag és erkölcsileg
is támogatjuk.
Célkitûzéseink megvalósítását
a mindennapi oktatómunka mellett ma már hagyományosnak
mondható kulturális és egyéb programjaink is segítik.
Ezek:
A felsorolt rendezvényekhez kapcsolódnak az iskolán belüli
és kívüli tanulmányi és sportversenyek. Az
kül- és belföldi tanulmányi kirándulásokat
(csereutak, erdei iskola, osztálykirándulás stb.) a résztvevõk
önköltséges formában tudják megvalósítani.
Az aktuális árakról és a kiránduláson
való részvételhez szükséges befizetésekrõl
az osztályfõnök az osztályfõnöki értekezleten
egyeztet a szülõi munkaközösséggel.
A tanév programját az Oktatási Minisztérium által
kiadott „Tanév Rendje" alapján megszerkesztett azonos
nevû gimnáziumi dokumentum határozza meg. Ezt a dokumentumot
az iskolavezetés terjeszti elõ, az Iskolai Diákbizottság
véleményezi és a tantestület fogadja el. Ebben szerepeltetjük
a tanév oktatást kiegészítõ rendezvényeinek
programját, valamint a szülõkkel való kapcsolattartást
is. (Osztályszülõi értekezletek, szaktanári
fogadóórák idõpontja). A KFG tanév rendjének
kivonata mindenkor látható az iskola honlapján (http://www.karinthy.hu)
is.
2.2 Személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai
feladatok
Pedagógiai koncepciónk fontos eleme az olyan demokratikus magatartású
és demokratikusan gondolkodni tudó nemzedék fekészítése,
melyben az egyén és a közösség érdekei
egyaránt szerephez jutnak.
2.2.1 Iskolánk személyiségfejlesztéssel kapcsolatos
célkitûzései
A 14-19 éves tanulók személyisége sokat fejlõdik
a gimnáziumi évek alatt. Éppen ezért a középiskolának
kiemelt felelõssége van abban, hogy az egyéni képességeket
és készségeket fejlessze, ugyanakkor abban is, hogy az
érettségi vizsgák után az iskolapadból egészséges,
ép személyiséggel rendelkezõ ifjú emberek
kerüljenek ki, akik sokoldalúan képzettek és az élet
minden területén jól használható tudással
rendelkeznek és a felsõfokú tanulmányok megkezdésére
alkalmasak.
Fejleszteni kell a tanuláshoz, a kommunikációhoz, a közösségbe
történõ beilleszkedéshez tartozó magatartási
képességeket és készségeket.
Alkalmassá kell tenni tanulóinkat a felelõsség vállalására,
az erõforrásokkal való takarékos gazdálkodásra,
az alkalmazkodásra, az egészségmegõrzésre,
a jogok és érdekek védelmére.
A végsõ cél, hogy tanulóinkat a társadalom
hasznos és aktív tagjaivá és kiegyensúlyozott
személyiségekké neveljük.
E célok eléréséhez magas színvonalú
képzést kell biztosítanunk, következetesen ellenörzõ,
logikusan egymásra épülõ és a különbözõ
tantárgyakat is egységes tudásba illeszthetõ tanórák
tartásával. Az ilyen oktatómunka ösztönöz
az átlagon felüli teljesítmény elérésére,
ébren tartja és továbbfejleszti az érdeklõdést
és alapja lesz annak a belsõ igénynek, ami elengedhetetlen
feltétele a késõbbi állandó önképzésnek,
az élethosszig tartó tanulásnak.
2.2.2 A személyiségfejlesztés színterei és
eljárásai
2.2.2.1. A szülõkkel való kapcsolattartás
Ebben a munkában az iskolának feltétlenül építenie
kell a szülõk támogatására. Éppen ezért
elmondható, hogy a gimnáziumban folyó oktató nevelõ
munkában partner és együttmûködõ társ
a szülõi ház. Ennek a jó kapcsolatnak a fenntartásához
rendkívül fontos a szoros kapcsolattartás és a kölcsönös
és folyamatos tájékoztatás. A személyre lebontott
kapcsolattartás legfontosabb szereplõje az osztályfõnök,
aki az egyes tanulót a legjobban ismeri, fejlõdését
a leginkább nyomon tudja követni.
Iskolánkban különös figyelmet szentelünk az osztályfõnöki
munkaközösség tevékenységének, az osztályfõnöki
munka megbecsülésének. Az aktuális feladatokat az
osztályfõnök folyamatosan egyezteti a szülõkkel.
2.2.2.2 Csibetábor
A személyiségfejlesztés elsõ állomása
az iskolánkban immár hagyománnyá vált Csibetábor.
Ez egy szocializációs tábor, amelynek fõ feladata,
hogy az újonnan felvett tanulóink iskolai beilleszkedését
megkönnyítse, alkalmat adjon nekik arra, hogy jövendõ
tanáraik, iskolatársaik közül sokakat megismerhessenek.
A tábor jó hangulatáról a tanárokon kívül
a régebben érettségizett 'öregdiákok' és
a lelkes felsõbbévesek gondoskodnak. A hagyományos keretjáték
és a különbözõ ötletes versenyek, vetélkedõk
összekovácsolják a társaságot. A tanévnyitóra
már nem szorongó, ijedt arcú "csibék"
érkeznek meg, hanem egymást boldogan és ismerõsként
üdvözlõ, igazi karinthys diákok.
2.2.2.3 Diákönkormányzat - IDB
Az iskolai diákbizottság szintén fontos része a
diákok személyiségfejlõdésének. Megtanulnak
demokratikusan dönteni, a döntéseket elfogadni, maguk közül
vezetõket választani, érdemi kérdésekben
véleményt alkotni.
A diákönkormányzatot segítõ tanárt az
Iskolai Diákbizottság választja. Feladata a diákönkormányzat,
az iskolavezetés és a tantestület közötti kommunikáció
elõsegítése, a programok megszervezésének
segítése.
Az iskolai diákönkormányzatban való aktív részvétel
serkentõ hatását bizonyítja, hogy a Karinthy Frigyes
Gimnázium diákbizottságában szerepet vállaló
tanulóink közül került ki késõbb az egyetemi
élet több diákvezetõje.
2.2.2.4 A másság elfogadása fontos kritériuma
a személyiségfejlesztésnek
Az egyénnek a szûkebb értelemben vett társadalomban
vagy közösségben való megítélését
nagyban befolyásolja az, hogy az egyén hogyan viszonyul társaihoz,
azok esetleges másságához (ízlésben, vallásban,
anyagi javakban, családi állapotban stb.) A diákcserék
és a külföldi utazások során a kapcsolatok és
egy más családba, közösségbe, kultúrába
való beilleszkedés gyakorlati terepet biztosít a tõlünk
idegen, különbözõ kultúrák megismerésére,
és elfogadására. Megteremtõdik ezáltal annak
is a lehetõsége, hogy a tanulóink nyitottan fogadják
ezeket az információkat és kialakítsák magukban
azt a tolerancia érzést, ami fontos a miénktõl eltérõ
kultúrák elfogadásában.
A más népek, kisebbségek iránti toleranciára
neveléssel tudatosítjuk tanulóinkban, hogy saját
nemzetünk és kultúránk is hasonló tiszteletet
érdemel mások részérõl. A nemzeti azonosságtudat
fejlesztése, a hagyományaink iránti tisztelet ébrentartása
az ország megmaradásának és a jövõnek
feltétele. Iskolai ünnepélyeink, történelmi megemlékezéseink
és gimnáziumunk hagyományai segítenek e cél
elérésében.
Az iskola szûkebb környezetében, a településen
élõ nemzetiségek, etnikai kisebbségek kultúrájának
megismerését a helytörténeti gyûjtemény
kiadványai, ezek közül kiemelten a "Pestszentlõrinc
krónikája" címû könyv segíti.
2.2.3 Az eredményes személyiségfejlesztés sikerkritériumai
Tanulóinkat az életre, a mindennapokban való eligazodásra
is fel kell készítenünk. Az olyan nélkülözhetetlen
személyiségjegyeket, mint az önállóság,
a magabiztos fellépés és a kommunikációs
készség, vitakultúra, az iskolai környezetben kell
megszerezniük és gyakorolniuk.
Többek között ide sorolhatjuk a konfliktuskezelõ technikákkal,
a közlekedési kultúrával, a fogyasztóvédelemmel,
a összefüggõ ismereteket és ezek alkalmazásának
gyakorlását is. E témakörökrõl osztályfõnöki
és társadalmi ismeretek órán kívül a
tanulmányi kirándulások és az iskolán kívüli
rendezvények kapcsán adhatunk felkészítést
tanulóinknak.
2.2.3.1 Erõszakmentes konfliktuskezelõ technikák elsajátítása
A kultúrált, a másik fél érveit meghallgatni
és adott esetben elfogadni is tudó vitatkozás, a mindennapos
konfliktusok kezelésének egyik legfontosabb módja. Iskolánkban
mind az osztályfõnöki órák keretében,
mind az Iskolai Diákbizottság szervezésében biztosítunk
alkalmat arra, hogy a tanulóink megismerjék a vitakultúra
általános elemeit és szervezett foglalkozások során
gyakorolhassák is azokat.
Emellett számos olyan hazai és nemzetközi vetélkedõn,
diákkonferencián és versenyen való részvételre
bátorítjuk tanulóinkat, ahol ezeket a készségeket
fejleszthetik és kamatoztathatják
2.2.3.2 A kultúrált közlekedésre nevelés
A nagyvárosi életforma és a motorizáció minden
területen való térhódítása megköveteli
a közlekedési morál fejlõdését. Iskolánkban
fontosnak tartjuk elérni, hogy tanulóink jelentõs része,
aki a gimnáziumi éveik alatt megszerzi a gépjármûvezetõi
jogosítványt, képes legyen arra is, hogy a közlekedésben
konfliktuskerülõ és defenzív módon vegyen részt.
Iskolánkban sok tanulónk jut olyan lehetõséghez,
hogy középiskolai tanulmányai alatt hosszabb-rövidebb
idõt külföldön tölthet. Felkészítésük
során nem felejtjük el megemlíteni a célországra
jellemzõ eltérõ közlekedési szokásokat
és a belõlük következõ potenciális veszélyhelyzeteket.
Arra biztatjuk tanulóinkat, hogy a közúti forgalomban, a
tömegközlekedésben vagy akár a gyalogos közlekedésben
résztvevõként minden esetben az udvarias és elõrelátó
viselkedésformát kövessék.
2.2.3.3 Társadalmi bûnmegelõzés, az áldozattá
válás megelõzése
Az osztályfõnöki munkaközösség munkatervében
szerepelnek drogprevenciós témák,, illetve a tanulókra
leselkedõ különbözõ veszélyforrások
elemzése, az ellenük való viselkedési stratégia
kidolgozása. Mivel sok olyan veszély leselkedik tanulóinkra,
amelyek viszonylag újkeletûek (pl. diszkódrogok), tanáraink
nincsenek eléggé felvértezve a megfelelõ ismeretekkel
és tapasztalatokkal a probléma alapos körüljárására.
Szerencsére több olyan szervezet, alapítvány vagy
akár a bûnüldözési szervek által létrehozott
csoport kínálja szolgáltatásait az utóbbi
években, amelyeknek igénybevételével a témában
járatos szakemberek készíthetik fel a középiskolás
korosztályt a rájuk leselkedõ veszélyek minél
hatékonyabb elhárítására vagy még
inkább megelõzésére.
Figyelemmel kísérjük a pályázatokat, amelyeket
a témában érintett minisztériumok írnak ki.
A tanártovábbképzés keretében a pedagógusokat
készítik fel a probléma szakszerû kezelésére
vagy közvetlenül a tanulók tájékoztatását
célzó programokat kínálnak. Sok esetben a kerületi
oktatásirányítás is szervez az égisze alá
tartozó iskoláknak drogprevenciós, bûnmegelõzési
programokat, de a fõvárosi vagy kerületi rendõrség
illetékes csoportjai is kínálnak ilyeneket. A bõséges
választékból tudjuk a tanrendbe, az osztályfõnöki
órák tematikájába leginkább illeszkedõ
programot kiválasztani. (lásd még 2.4)
2.2.3.4 Fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelem szerepe a modern társadalomban egyre
fontosabbá válik. Iskolánkban is felkészítjük
a tanulóinkat arra, hogy a mindennapi élet során a kereskedelemben,
szolgáltatásokban tapasztalható visszásságokat
nem hagyják szó nélkül, merjék és tudják
használni a jogorvoslati lehetõségeket.
A nyugati országokban tapasztalható fejlettebb fogyasztóvédelem
témája lehet osztályfõnöki óráknak,
vagy akár a nyelvoktatásban is használni lehet az ilyen
esetekrõl szóló anyagokat.
A külföldi csereprogramokon résztvevõ tanulóink,
tanáraink személyesen is tapasztalhatják, és saját
élményeik alapján számolhatnak be az ottani fogyasztóvédelmi
rendszer tanulságairól..
2.3 Közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok
A közösségi nevelés fõ célkitûzése
a kialakult közösség demokratikus mûködtetésében
való aktív együttmûködés. Ennek érdekében
fejleszteni kell tanulóinkban a/z
E célok elérése céljából is szervezzük
programjainkat.
2.3.1 KEKSz program
Nagyon fontosnak tartjuk a közösség fejlesztését,
illetve a közösségi tevékenységre való
igény kiteljesedését a tanulókban. Ennek az elõsegítésére
indítottuk el a 2000-2001-es tanévben a KEKSz programot. Ez a
rövidítés a kreativitás, erõbedobás,
közösségépítés és szolgálat
szavakból áll össze. Lényege, hogy minden diákunktól
egyetemlegesen elvárjuk, hogy a fenti tevékenységi körök
mindegyikében mutassanak bizonyos dokumentálható aktivitást
az iskolai év folyamán. A KEKSz program részletes szabályzata
pontosan megfogalmazza az elvárásokat.
A kreativitás területéhez tartoznak a különbözõ
mûvészeti tevékenységek, szakkörök. Ilyen
például a kézmûvesszakkör, rajzszakkör,
énekkar, fõzõszakkör stb. Ha valaki magántanárhoz
vagy zeneiskolába jár hangszeres zenét tanulni, természetesen
az is elfogadható ebben a kategóriában.
Az erõbedobás olyan sport vagy sprotjellegû tevékenységet
jelent, amely fizikai energiákat igényel a tanulótól.
Az iskolai sportkörökben vagy sportegyesületekben zajló
edzésen túl a túrakörön való részvétel
is ide tartozik.
Közösségépítésnek az olyan tevékenységet
hívjuk, amelynek során a tanuló tesz valamit azért,
hogy az iskola diákjaiból egy kisebb-nagyobb csoport jobban összekovácsolódjon.
Vetélkedõt szervez a Karinthy Napra, színházlátogatást
készít elõ az osztálytársaival stb.
Szolgálatnak azt nevezzük, amikor valaki saját szabadidejébõl,
energiájából arra áldoz, hogy egy rászoruló
embert megsegítsen. Ez a rászoruló lehet osztálytárs,
akit korrepetálni kell bizonyos tantárgyakból, de lehet
öreg néni is, akinek a gyerekek intézik el a bevásárlást,
takarítást. Sokszor szervezünk karácsonyi mûsort
idõsek otthonába vagy beteg gyerekekhez, például
a Pethõ Intézetbe.
A különbözõ kategóriák kombinálhatók
is egymással. Például egy túra részben erõbedobás,
részben közösségépítés, tehát
mindkét kategóriára lehet pontot elszámolni. Egy
színvonalas mûsor megszervezése az idõseknek lehet
egyszerre kreativitás és szolgálat is.
A tevékenységek nagy részét az iskola szervezi,
de szívesen fogadunk tanulóink, tanáraink vagy a szülõk
közül kikerülõ önkéntesek által szervezett
programokra is meghívást. Ezekre a programokra, ha szükséges,
természtesen ingyen biztosítjuk a tantermet, fûtést,
világítást és az esetleg szükséges technikai
eszközöket (hangosítás, kivetítõ stb.)
A KEKSz aktivitások elszámolása a koordinátor tanár
irányításával az un. KEKSz napló segítségével
történik. Ebben a füzetben a tanuló dokumentálhatja
az általa végzett tevékenységet, annak idõpontját
és idõtartamát, és aláíratja a programot
szervezõvel. A koordinátor ezt a bejegyzést aláírásával
ellenjegyzi és a tevékenységeket összegzi, számon
tartja. Tanácsokkal, ötletekkel is segíti a tanulókat.
A koordinátor a tevékenységek megszervezésében,
a lehetõségek kihirdetésében is a segítségükre
van. A tanév végén a végzett közösségi
munkájuk alapján különbözõ szintû
elismerésben részesülnek, amit az iskola hivatalosan is dokumentál.
E bejegyzések a 2001-2002-es tanév végétõl
kezdve kerülnek feljegyzésre. A pontos kritériumrendszert
és a bejegyzések típusait a különálló
KEKSz szabályzat tartalmazza.
2.4 Beilleszkedési, magatartási nehézségekkel
összefüggõ pedagógiai tevékenységek
Ez a tevékenység elsõsorban osztályfõnöki
feladat, ebben nagy segítséget nyújt az egyes osztályfõnököknek
a jól mûködõ osztályfõnöki munkaközösség
kollektívája is. Természetesen az ilyen problémával
küzdõ tanulók hatékony kiszûrése az osztályfõnök
mellett a szaktanár feladata is. Ugyanakkor fontos az, hogy a beilleszkedési
és magatartási problémával küszködõ
tanulók gondjairól az osztályban tanító valamennyi
tanár értesüljön, sõt a hatékony megoldás
keresését az egész tantestület vállalja magára.
A problémák pontos felderítésében nagy szükség
van esetenként az iskolában dolgozó egészségügyi
szakemberekre (iskolaorvos, védõnõ),, illetve alkalmanként
a kerületi nevelési tanácsadó, vagy a Gyermekjóléti
Szolgálat hathatós közremûködésére
is. Iskolánkban a személyi feltételektõl függõen
iskolapszichológus is mûködik. Hozzá az iskolaorvos
vagy az osztályfõnök utalja a tanulót, amennyiben
ennek szükségét érzik. Természetesen a fogadóóráján
a diákok önkéntesen is felkereshetik a pszichológust.
Természetesen a probléma kezelésén túl még
fontosabb feladatként említendõ a prevenció kérdése.
Évek óta szervezünk olyan programokat - elsõsorban
osztályfõnöki órák keretén belül
- , ahol pszichológus, orvos stb. végzettségû elõadók
(sok esetben volt diákjaink) tartanak foglalkozásokat drog, alkohol,
bûnmegelõzés témában.
Ezek a foglalkozások az Iskolai Diákbizottság közremûködésével
és segítségével zajlanak, adott esetben bevonva
kortárs csoportokat.
A prevenciós elõadások, foglalkozások tervezését
és ütemezését az osztályfõnöki
munkaközösség munkatervében koordinálja.
Fontos még megemlíteni, hogy mind a prevencióban, mind
a szûrésben, sõt a problémák megoldásában
is elengedhetetlen a szülõi házzal való állandó
kapcsolattartás. Ennek érdekében lehetõséget
biztosítunk a szülõknek, hogy - elõzetes megbeszélés
alapján - a szülõi fogadóórákon és
értekezleteken kívül is találkozhassanak az iskola
pedagógusaival, iskolaorvosával vagy védõnõjével.
Ezeket a találkozásokat bármely fél kezdeményezheti.
2.5 Tehetség, képesség kibontakozását
segítõ tevékenységek
A Karinthy Frigyes Gimnáziumban a KEKSz program megjelenése elõtt
is jelentõs számú szakkör, önképzõkör
mûködött. Ezek a délutáni tevékenységek
számos tanulónkat vonzották magukhoz, és látványos
eredményeket is produkáltak. Iskolánk folyosóinak,
szaktantermeinek dekorációja, ünnepségeink színvonalas
irodalmi, zenei produkciói elsõsorban e körök tevékenységét
dícséri.
Az utóbbi évben a KEKSz program hatására jelentõsen
megnövekedett a választható tevékenységek száma.
Az alábbi felsorolás az elmúlt tanévekben meghirdetett
kínálatot tartalmazza a teljesség igénye nélkül.
Fontos megemlíteni, hogy az alábbi tevékenységek
vezetõi, szervezõi nem csak tanárok, hanem a már
régebben érettségizett, sõt a jelenlegi diákjaink
közül kerülnek ki.
Iskolánkban a KEKSz program keretében mûködõ klubokat, szakköröket, egyéb tevékenységeket a következõ táblázat tartalmazza.
2.6 Gyermek és ifjúságvédelemmel kapcsolatos
feladatok
A konkrét feladatokat a gyermek és ifjúságvédelmi
törvény határozza meg, a tennivalókat a pedagógus
értékeli. Veszélyeztetettség esetén az osztályfõnök,
a szaktanár, a tanulói közösség és a szülõ
teszi meg az elsõ lépéseket.
A gyermek és ifjúságvédelem célja:
Ha a hátrányos helyzet anyagi eredetû, keresni kell a szociális
segítséget a megoldás érdekében. Iskolánkban
az iskolavezetés gyermek és ifjúságvédelmi
felelõst bízott meg. Ez a kolléga az iskola hatáskörén
kívül esõ esetekben segít. Tartja a kapcsolatot az
érintett önkormányzati szervekkel, a nevelési tanácsadóval,
az iskolaorvossal. Konzultál az egyes tanulók helyzetét,
problémáit legjobban ismerõ osztályfõnökökkel
valamint a teendõkrõl egyeztet az iskolavezetéssel és
a Studium Alapítvány kuratóriumával. Az Iskolai
Diákbizottság is bizalommal fordulhat hozzá. A családokkal
való együttmûködés kívánalmait és
más, az osztályfõnöki munkával kapcsolatos
kérdések javasolt kezelését az iskola saját
kiadványa, az "Osztályfõnöki kiskáté"
tartalmazza, amely dokumentum ajánlásokat fogalmaz meg az osztályfõnöki
munka egységesebbé, iskolai szinten kiegyensúlyozottabbá
tétele céljából. Ez a dokumentum megtalálható
a tanáriban, a könyvtárban, és - tanári azonosítóval
és jelszóval belépve - elolvasható az iskola honlapján
is.
Emellett az osztályfõnöki munkaközösség
vezetõje havi rendszerességgel rövid konzultációt
hív össze, amin a résztvevõ kollégák
megoszthatják egymással az idõközben felmerült
problémákat, feltehetik kérdéseiket egymásnak
és az iskolavezetés jelenlévõ tagjának és
közös álláspontot foglalhatnak el a hasonló jellegû
kérdések kezelésében.
2.7 Tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását
segítõ programok
Szerencsére iskolánkban a bukások száma igen alacsony.
A magyar-angol két tanítási nyelvû tagozatra felvételt
nyert tanulók között fordul elõ olyan, akit váratlanul
ér, hogy az általános iskolában megszokott intenzitással
az erõsebb mezõnyben sokszor nem éri el a kívánt
tanulmányi átlagot. Szerencsére ez a helyzet néhány
hónap alatt normalizálódik, és a legtöbb tanuló
fel tudja venni a szükséges tempót, jegyei javulnak.
Mégis az ilyen stresszhelyzeteket elkerülendõ, a nulladik
évfolyam elején még a Csibetáborban felmérjük
az újonnan felvett tanulók tudását, és a
nekik leginkább megfelelõ tudásszintû csoportba osztjuk
be õket. Minden évben az adott felmérésnek megfelelõen
alakítják ki az angol munkaközösség tagjai és
az osztályfõnökök azt a beosztást és a
tanulási szinteket, amely a gyerekek számára a legmegfelelõbb.
Annak elkerülésére, hogy az elsõ évet nem a
megfelelõ nyelvi tudással kezdje egy tanuló, a nulladik
év végén nyelvi záróvizsgát szervezünk.
Fontosnak tartjuk, hogy a tanulók ne kerülhessenek olyan helyzetbe,
hogy a szaktárgyi tananyag megtanulásának esetleg a nyelvi
tudás hiánya legyen a gátja. A két tanítási
nyelvû elsõ osztályba való továbblépés
feltétele tehát a megfelelõ eredmény elérése
ezen a vizsgán.
Amennyiben a tanuló itt nem éri el a megkívánt
szintet, augusztusban pótvizsgát tehet. A pótvizsgán
megbukott tanuló az elsõ osztályt az emelt szintû
angolos osztályban folyathatja.
A nem két tanítási nyelvû osztályokban esetlegesen
tanulási kudarcanak kitett diákjaink az osztályfõnök
és az érintett szaktanár segítségével
felzárkóztató foglalkozásokon, személyes
konzultációkon vehet részt. Alkalmazzuk az egyéni
szaktanári foglalkozást és a megfelelõ tanulópárok
által adható segítséget. Iskolánk specialitása,
hogy a KEKSz program keretén belül a bizonyos tárgyakból
kimagasló teljesítményt elérõ tanulók
segítséget adhatnak elmaradó társuknak. Ezt a tevékenységüket
a KEKSz program pontokkal honorálja.
Tanári konzultációra való csoportos igény
esetén többlet óraszámot biztosítunk az adott
tantárgyból. Fontosnak tartjuk, hogy az esetleges hiányosságokra
idejekorán fény derüljön, amikor a javításnak,
felzárkózásnak még van reális esélye.
A szülõt az ilyen jellegû probléma felmerülésérõl
az osztályfõnök haladéktalanul értesíti.
2.8 Szociális hátrányok enyhítését
segítõ tevékenységek
2.8.1 Tanulmányi és szociális ösztöndíjak
Szociális segélyeket az önkormányzat ad az egy fõre
esõ családi jövedelem alapján. Ez lehet idõszakos
vagy folyamatos.
A gimnázium a tanulmányi és szociális ösztöndíjakra
történõ felterjesztéssel foglalkozik. A következõ
ösztöndíjakra lehet pályázni a tanulóinknak:
2.8.2 Alapítványi támogatás
A Karinthy Frigyes Gimnázium Studium Alapítványa azért
jött létre, hogy a gimnázium alapvetõ céljait
támogassa. Ebben benne foglaltatik a nyelvtanulás segítése,
a célnyelvû országokba való tanulási célú
kijutáshoz való hozzájárulás. Az Alapítvány
kuratóriuma az alapító okiratban pontosan szabályozott
keretek között ítéli oda az arra érdemes vagy
rászoruló tanulóknak a támogatást.
2.8.3 Kollégiumi elhelyezés
Mivel iskolánk országos beiskolázású, így
vidéki tanulóinknak néhány kollégiumi helyet
tudunk biztosítani. A 80/2004 (II.26) sz. kerületi képviselõtestületi
határozat értelmében a fenntartó úgy döntött,
hogy a felvételi eljárás során "törekedni
kell arra, hogy elsõsorban fõvárosi diákok alkossák
az osztályokat. Az agglomeráció területérõl
érkezõ tanulók a Pest Megyei Önkormányzattal
való megállapodás szerint csak a költségekhez
való hozzájárulás esetén létesíthessenek
tanulói jogviszonyt."
2.8.4 Könyvtárhasználat
A szociálisan hátrányos helyzetben levõ tanulók
megsegítésére dolgoztuk ki azt a konstrukciót, amely
értelmében a drága külföldi tankönyveket
a szülõknek nem kell megvenni, hanem azokat az iskolai könyvtár
szerzi be kellõ példányszámban, majd az áruk
1/3-áért kölcsönzi ki a tanulóknak. Így
a családoknak jóval kevesebbe kerül a könyvek beszerzése,
és az iskola 3 év alatt részletekben hozzájut a
tankönyvek árához és ebbõl a keretbõl
beszerezheti az újabb kiadást. Természetesen amennyiben
egy tanuló az év végén a normál használatnál
jelentõsen megrongáltabb állapotban hozza vissza a könyvet,
az okozott kárt meg kell térítenie.
2.8.5 Számítógép használat
Tanulóink és tanáraink egyaránt szabadon és
ingyen használhatják az iskola számítógépes
erõforrásait a nap jelentõs részében. A könyvtárak
nyitvatartási idejében (reggel 8 és délután
3 h között),, illetve a kis számítógép
terem (reggel 7 és délután ½ 5 között)
az e-mail, az Internet és az egyéb lehetõségek a
diákok rendelkezésére állnak. A tanárok az
iskola nyitvatartási ideje alatt használhatják a nagytanári
és a munkaközösségi szobák számítógépeit.
2.9 Az iskolában folyó nevelõ-oktató munka
ellenõrzési, mérési, értékelési,
minõségbiztosítási rendszere
2.9.1 A pedagógiai tevékenység ellenõrzése
2.9.1.1 Belsõ kérdõívek
Az iskolában és az iskolán kívül folyó
tevékenységek pedagógiai hatékonyságát
rendszeresen mérjük fel különbözõ kérdõívekkel.
Ezeket az osztályfõnökök vagy az Iskolai Diákbizottság
képviselõi töltetik ki a tanulóifjúsággal
elsõsorban osztályfõnöki órák keretén
belül. A válaszadás titkos és önkéntes,
az eredményeket az adatok feldolgozása után az érintettek
és az iskolavezetés megbeszéli.
2.9.1.2 Monitor vizsgálatok
Az OKI által szervezett Monitor felméréseken iskolánk
a szervezõk felkérésére évek óta részt
vesz, azokon kiváló eredményekkel büszkélkedhet.
(lásd http://www.karinthy.hu/pages/monitor/hu)
A Monitor vizsgálatok jellegébõl adódóan
azok teljesen hiteles képet adnak az iskolában folyó oktatási
munka eredményességérõl. Az iskolán kívülrõl
érkezõ felmérésvezetõ tanár és
a tesztírásban részt vevõ tanulók kivételével
a dolgozatok megírása során a teremben senki más
nem tartózkodhat.
2.9.1.3 Más fõvárosi, országos kutatóintézeti
felmérések
Iskolánk nyitott más pedagógiai kutatóintézetek,
egyéni tudományos kutatók, Ph.D. és egyéb
egyetemi hallgatók által szervezett felmérések elvégzésére
is, feltéve, ha azok az oktatást nem zavarják. Az ilyen
kutatásokat az iskola igazgatójával kell egyeztetni, és
minden esetben kérjük a visszajelzést is a felmérés
eredményérõl.
2.9.1.4 Tanulmányi és egyéb versenyeken való
részvétel
Szintén hiteles képet adnak az iskolában folyó munka
szakmai színvonaláról az Országos Középiskolai
Tanulmányi Versenyen (OKTV), más országos és fõvárosi
versenyeken induló tanulónk eredményei. (Matematika Határok
Nélkül, Arany Dániel matematikaverseny, Mikola-, Irinyi-,
Kitaibel-, Nemes Tihamér versenyek, az Informatikai Diákolimpia
stb.)
Az iskolavezetés nagy hangúlyt fektet az ilyen megmérettetéseken
részt vevõ tanulók és a felkészítõ
tanáraik segítésére, erkölcsi és - a
lehetõségekhez mérten - anyagi megbecsülésükre.
Tanulóink tehetségének és szorgalmának valamint
tanáraink felkészültségének hála, minden
évben számos kimagasló erdeményt ér el iskolánk
ezeken a megmérettetéseken.
2.9.1.5 Nemzetközi Érettségi Program (International Baccalaureate
- IB)
A fenntartását a Karinthy Frigyes Gimnáziumban rendkívül
fontosnak tartjuk minõségbiztosítási szempontból
is, nem csak iskolai, kerületi, de országos szinten. A svájci
központú International Baccalaureate Organization 116 országban
készíti elõ, koordinálja, értékeli
és ellenõrzi a vizsgákat minden évben. Az IB által
kiadott diplomákat a világ vezetõ egyetemei (Oxford, Cambridge,
Harvard, Yale, Sorbonne stb.) is elismerik, sõt felvételi vizsgaként
is elfogadják.
Ebben a megmérettetésben iskolánk hagyományosan
mindig az élmezõnyben foglal helyet, ezáltal öregbítve
a Karinthy Frigyes Gimnáziumon túl az egész magyar közoktatás
nemzetközi hírnevét is a nagyvilágban. Mivel a vizsgarendszer
úgy épül fel, hogy a tanuló által nyújtott
teljesítmény értékelésében a felkészítõ
intézményen kívüli, elsõsorban a központi,
standardizált, moderált, objektív elbírálás
érvényesül, ezáltal biztosított a hiteles és
elfogulatlan osztályozás.
2.9.2 A törvényes mûködés ellenõrzése
A szakmai munkaközösségek feladatai, hogy módszertani
kérdésekben segítséget adjanak a nevelési-oktatási
intézményben folyó nevelõ és oktató
munka tervezéséhez, szervezéséhez, ellenõrzéséhez
(Kt 58.§ (1) alapján).
Külsõ személyek közremûködése az intézményi
ellenõrzésben. Ilyen a Szülõi Választmány,
akinek az SzMSz állapít meg jogokat a Kt 59.§ (5) alapján.
Az iskolai diákönkományzat (Iskolai Diákbizottság
- IDB) tevékenysége a tanulókat érintõ valamennyi
kérdésre kiterjed (Kt. 63.§ (1) alapján). Az ellenõrzési
feladatokban résztvevõ iskolai diákönkormányzat
alkalmas arra, hogy az intézmény vezetése és nevelõtestülete
megismerje a tanulók véleményét, elvárásait,
akár a teljes intézményre kitekintve, akár az egyes
évfolyamok, osztályok, pedagógusok munkáját
véleményezve.
A minõségbiztosítással, méréssel,
értékeléssel ellenõrzéssel kapcsolatos feladatok
végrehajtásánál építünk az Országos
Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont
ajánlásaira is.
2.10 A pedagógiai program végrehajtásához szükséges
eszközök és felszerelések
A Karinthy Frigyes Gimnázium 1986-ban épült. Tervezésekor
figyelembe vették az oktatás speciális igényeit,
a tanulók és a tanárok kényelmét fokozó
építészeti megoldásokat alkalmazták, és
az akkor legmodernebbnek számító technikai berendezéseket
építették be. Ezek egy része mára már
sajnos elavultnak, de legalábbis idejétmúltnak számít,
folyamatos cseréjükrõl idõvel gondoskodni kell.
A Gimnázium tantestülete a tankönyvek kiválasztásánál
általános elvként elfogadta, hogy a szakmai színvonal
mellett a példányszám és a szülõket
terhelõ költségek alacsonyan tartása is meghatározó
szempontnak számítanak. Ennek megfelelõen többségében
a Nemzeti Tankönyvkiadó tankönyveit használjuk. Az alkalmazott
tankönyvek konkrét kiválasztása a munkaközösségek
feladata. Általános elvárás viszont, hogy a tanulmányi
idõszak alatt (4,, illetve 5 év) kiadót ne, vagy csak nagyon
indokolt esetben változtassanak.
A Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
10/1994 (V.13.) rendelete elõírja a pedagógiai szolgáltatásokat
ellátó intézmények részére a kötelezõ
eszközöket és felszereléseket. Ez gimnáziumunk
esetében teljesül. Kivételt képez egy saját
használatú bitumenes sportpálya, amelyet a 2006. évre
tervezünk elkészíttetni.
Az épület összességében jó állapotban
van, karbantartása folyamatos. Tetõszerkezetét a múlt
évben javíttattuk ki közel 20 millió forint értékben,
folyamatosan festetjük, mázoltatjuk a leginkább erre szoruló
helyiségeket, felületeket.
A könyvtári állomány - figyelembe véve az iskola
korát és a nagy számban beszerezni szükséges
idegennyelvû könyveket - egészen egyedülálló.
Mind példányszám, mind választék tekintetében
felette állunk a fõvárosi átlagnak, nem beszélve
az utóbbi idõben egyre terjedõ digitális adathordozó
(CD-ROM) gyûjteményrõl, amit mindkét könyvtárban
kézikönyvként, tehát helyben kölcsönözhetõként
lajtstomoztunk, így bárki hozzáférhet ezekhez az
eszközökhöz.
A gépészeti berendezések mûködéképesek,
a számítógépes rendszer viszonylag korszerû,
a bútorzat az évek és az intenzív használat
során amortizálódott elemeit folyamatosan felújítjuk,
illetve cseréljük.
Az alábbi táblázat azokat a célokat és feladatokat
tartalmazza, amelyek a nevelési-oktatási munkához szükségesek,
de a megvalósításuk az eszközök magas ára
miatt a felhasználható források függvényében
folyamatosan, lépésrõl-lépésre történhet
csak.
Célok
|
Feladatok
|
Eszközigények
|
A nemzeti hagyományok, nemzeti azonosságtudat fejlesztése, az európai humanista értékrend megismerése | A nemzetközi és diákkapcsolatok kiépítéséhez és ápolásához minél szélesebb körû e-mail és Internet használat | Levelezésre, böngészésre alkalmas számítógépek beszerzése, a jelenlegi túlterhelt állomány lehetõség szerinti fejlesztése |
Magas színvonalú képzés biztosítása | Az angol és a német nyelv oktatása | Célnyelvi könyvtári anyag és multimédiás hordozók bõvítése (könyvek, szoftverek, CD stb.) |
Célnyelven tanított szaktárgyak oktatása | Tankönyvek és feladatgyûjtemények | |
Az alapkereten felüli videomagnó, televízió, CD lejátszó, számlálós magnó szükséges | ||
Videojel és számítógép kivetítésére alkalmas projector, Visual táblák, írásvetítok | ||
Idegen nyelvu televíziós adások vételére alkalmas kábel vagy parabola antenna berendezés a megfelelo erosítovel. | ||
Számítástechnika oktatása | Második (szaktárgyak oktatására kijelölt) szaktanterem kialakítása kb 10 db modern, multimédiás munkaállomással, jogtiszta szoftverekkel. | |
Prezentációk elõadásához jó minõségû projektor | ||
Munkaközösségenként legalább egy Internet hozzáférésére alkalmas számítógépterminál rendszerbe állítása. | ||
Iskolai rendezvények színvonalas lebonyolítása | Jó minõségû videokamera állvánnyal, megfelelõ minõségû mikrofonok | |
A diákönkormányzat mûködéséhez és szervezett programjainak lebonyolításához szükséges eszközök biztosítása | Jó minõségû számítógép és perifériák dokumentumok elkészítéséhez, plakátkészítéshez, fényképek szkenneléséhez | |
Iskolaújság mûködtetése | Számítógép megfelelõ kiadványszerkesztõ szoftverekkel | |
Iskolarádió mûködtetése | A hangrendszer modernizálása, részleges újratelepítése, erõsítõk és hangszórók egy részének kicserélése | |
Csibetábor mûködtetése | Mobil hangrendszer, aktív hangfalak, megfelelõ minõségû kábelek, világítás | |
Karinthy Szabadegyetem mûködtetése |
Microport - gallérra, nyakkendõre tûzhetõ mikrofon a vendégeknek |
|
Színjátszókör mûködtetése | Díszletek, hangosítás, világítás, jelmezek, öltözõhelyiség kialakítása, függöny, színpad | |
Iskolai együttesek mûködtetése | Keverõasztal, megfelelõ kábelek, monitorsugárzók, alap hangszerek | |
Vagyonvédelem, biztonság | Az iskola stratégiai pontján kamerás térfigyelõ rendszer kiépítése a besurranó tolvajlások megakadályozására. A beléptetõ rendszer kiterjesztése az iskola összes diákjára. | |
Tantermek felszerelése | Könnyen kezelhetõ sötétítõfüggönyök felszerelése |
2.11 A szülõ, tanuló, iskolai és kollégiumi
pedagógus együttmûködésének formái
A kapcsolattartásnak sokféle szervezett formáját
alkalmazzuk.
3. HELYI TANTERV
(A részletes, tantárgyakra lebontott helyi tanterv az iskola titkárságán
hozzáférhetõ, vagy letölthető INNEN.)
3.1 Az oktatás-nevelés szerkezeti felépítése
9. évfolyam:
10. - 12. évfolyam (évfolyamonként)
13. évfolyam
A 11-12. évfolyamon egy-egy osztályt
A Karinthy Frigyes Gimnáziumba tartósan évente 6-700 általános
iskolás tanuló felvételizik a magyar-angol és a
magyar-német két tanítási nyelvû tagozatra.
Az egy évben felvehetõ összes tanulók létszáma
130 fõ. Ebbõl a két tanítási nyelvû
tagozatokra 108 tanulót veszünk fel. A felvételi vizsga eredménye
alapján a két tanítási nyelvû tagozatokra
be nem került, de jó eredményt elérõ további
40 tanulónak felajánljuk a felvételt az emelt óraszámban
angolt tanuló osztályba, amit többségük elfogad.
Így a jelentkezõk aránya a kéttannyelvû tagozatokra
nyolcszoros, az emelt óraszámú angolra vetítve ötszörösnek
tekinthetõ. A felvételire jelentkezõk közül növekszik
a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokból a Karinthyba
felvételüket kérõk száma. Ez a szám,
ami az utóbbi években elérte, sõt meg is haladta
az 50 fõt is azt sugallja, hogy a Karinthy Frigyes Gimnázium jól
döntött, amikor megmaradt a 4,, illetve 1+4 éves gimnáziumi
képzés mellett. A 2005-2006-os tanévtõl kezdõdõen
iskolánk készen áll a német 5 éves két
tanítási nyelvû képzés beindítására.
3.2 Felvétel, értékelés, továbbhaladás
A tanulók teljesítményének értékelése
a gimnáziumi oktató-nevelõ munkának szerves része,
nevelési funkciót is ellát. Az értékelés
motiválja a tanulót, növelheti sikerélményét,
fejlesztheti kudarctûrõ, önértékelõ képességét,
besorolja, jelzést ad a szülõk és az osztályfõnök
számára, és visszacsatolás a szaktanár irányában
is.
A szaktárgyi értékelés alapja a tanórai munka
és az otthon végzett írásbeli és szóbeli
feladatok megoldása. Az otthon végzendõ munkában
az egyenletes terhelést az órarend megfelelõ összeállításával,
a munkaközösségek éves tanmeneteinek optimalizálásával
és szükség esetén az osztályfõnökök
koordináló tevékenységével érjük
el.
3.3 A szaktárgyi teljesítmények bírálata
A szaktárgyi értékelésnek folyamatosnak kell lennie.
A tanulók értékelése a hagyományos 5 osztályzat
alapján történik. A tantárgyat a szaktanár
osztályozza. A félévi, évvégi értékeléshez
legalább félévenként 3 - naplóban rögzített
- osztályzat kell a heti kettõ vagy több óraszámban
tanított tantárgyak esetén. Ha a napló jegyei átlagukban
nagyon eltérnek - a tanuló hátrányára - a
szaktanár által adott évvégi jegytõl, ezt
a szaktanárnak indokolni kell az osztályozó konferencián.
Ha az indoklást a konferencia nem fogadja el, a tanuló javára
módosíthatja az év végi osztályzatot (Kt.
70.§ (4) alapján)
A teljesítménye értékelésérõl
a tanulónak tudnia kell, azt minden esetben indokolni szükséges,.
Az értékelés lehet szóbeli vagy írásbeli.
A szóbeli minõsítés pozitív, közömbös
vagy elmarasztaló lehet, mely elsõsorban figyelemfelhívó,
ösztönzõ funkciót lát el. Az értékelési
szempontok megegyeznek a tantárgyak érettségi vizsgáihoz
mellékelt elbírálási útmutatóban meghatározottakkal.
Szóbeli feleltetésnél minden szaktárgy értékelésének
jellegébõl fakadóan különbözõ szempontjai
vannak. Az általánosságban megfogalmazható követelmények
irányadók lehetnek az értékelésnél.
A tantárgyi értékelési rendszereket összhangba
kell hozni a szakmai munkaközösségen belül.
3.3.1 Az érdemjegyek általános követelményrendszere szóbeli beszámoltatáskor
3.4 Az iskolai írásbeli és szóbeli beszámoltatások
3.4.1 Az írásbeli beszámolók a tanulók
tudásában, értékelésében betöltött
szerepe és súlya
Az írásos beszámolók (dolgozatok) a szóbeli
beszámoltatás (felelések) mellett fontos szerepet játszanak
tanulóink tudásának mérésében, értékelésében.
Az írásbeli munka a tananyag tudásának szóbeli
ellenõrzéséhez képest teljesebb képet szolgáltat
a pedagógusnak arról, hogy a diák milyen mélységig
sajátította el a tananyagot. Emellett alkalmas arra, hogy vizsgáljuk
a tanuló írásbeli kifejezõkészségét,
helyesírásának biztonságát és a stílusát
is.
3.4.2 Az írásbeli beszámoltatások formái
Az iskolai dolgozatoknak alapvetõen két formáját
különböztetjük meg. Az egyik, a 15 percnél rövidebb
ideig tartó "röpdolgozat", a másik az ennél
hosszabb, akár a teljes tanórát lefedõ vagy akár
összevont dupla órát is igénybe vevõ "nagydolgozat".
Míg az elõbbi rövidebb témák, esetleg az elõzõ
órán vett tananyag kellõ szintû elsajátításának
ellenõrzését szolgálja, az utóbbi a nagyobb
lezárt anyagrészek után, összefoglaló jelleggel
kerül megíratásra. Természetesen a két dolgozattípus
értékelésénél a pedagógus súlyozva
veszi figyelembe a nagyobb anyagrészeket számonkérõ
dolgozatok eredményeit.
Adott esetben a tanár dönthet az otthon megírandó
házidolgozat mellett is. Ebben az esetben természetesen nem elsõsorban
a tényanyag tudására, hanem a tanultak rendszerezõ,
elemzõ feldolgozására kíváncsi a pedagógus.
3.4.3 Az írásbeli beszámoltatások rendje
és korlátai
Mivel a tananyag tudásának ellenõrzési módszerei
és lehetõségei tantárgyanként jelentõsen
eltérõek , iskolánkban nem határoztunk meg általános
elveket az írásbeli beszámoltatások kötelezõ
gyakoriságát vagy típusát illetõen. Minden
tanár törekszik arra, hogy a diákok tudását
a lehetõ legalaposabban felmérje az ellenõrzések
során és ezen kívül hozzásegítsük
tanulóinkat ahhoz, hogy gondolataikat írásban és
szóban is pontosan, helyesen és átgondoltan tudják
megjeleníteni. A tényanyag pontos visszaadásán túl
fontosnak tartjuk a pontos fogalmazást, a dolgozatok áttekinthetõ
szerkezetbe illesztését, a biztos helyesírást és
a témához illõ stílus alkalmazását.
Az iskolai Házirend értelmében iskolánkban a tanulókkal
naponta két nagydolgozatnál (15 percnél hosszabb) több
nem íratható. A tervezett nagydolgozatokat a tanárnak a
napló erre kijelölt pontján legalább 3 munkanappal
az esedékességet megelõzõen jeleznie kell.
Az Iskolai Diákbizottság kérésére a testület
egyetértésével bekerült a Házirendbe egy olyan
mondat is, amely biztosítja a dolgozatok minél gyorsabb kijavítását
és az eredmény közlését a tanulókkal.
A Házirend a követlezõképpen szabályozza a
dolgozatok kijavításának idõtartamát:
"Amennyiben a tanár a dolgozatot a megírás napjától
számított három héten (21 naptári napon)
belül nem javítja ki, a diákok egyenként eldönthetik,
hogy a kapott érdemjegy bekerüljön-e a naplóba. A tanár
addig nem írathat újabb témazáró dolgozatot,
amíg az elõzõt kijavítva ki nem osztotta."
3.4.4 Az otthoni felkészüléshez elõírt
írásbeli-szóbeli feladatok meghatározásának
elvei, korlátai
Az iskolában nyújtott jó teljesítmény elérésének
fontos eleme az ottoni felkészülés. Mivel gimnáziumunkban
- fõleg a két tanítási nyelvû tagozatokon
- az átlagos középiskolai anyagmennyiségnél
jóval több információt kell a tanulóknak feldolgozniuk
és elsajátítaniuk, a szakórák száma
azonban nem magasabb, mint máshol, az otthoni felkészülésnek
még fontosabb szerepe van.
Általános elvként elmondható, hogy a szaktanár
határozza meg az otthon elsajátítandó anyagmennyiséget
a diákok egyenletes terhelésének és a többi
tantárgy követelményeinek is a figyelembevételével.
A szóbeli felkészülésnek az ellenõrzése
lehet a tanítási órán számonkért szóbeli
beszámoló (felelés),, illetve egy bizonyos téma
kidolgozása alapján a tanuló által megtartott kiselõadás.
Mindkét típusú beszámoló célja a tananyagban
való jártasság bizonyításán túl
a mondanivaló kerek és érthetõ mondatokban történõ
megfogalmazása és szabatos kifejtése.
3.5 A középszintû érettségi vizsga témakörei
A középszintû érettségi vizsga témaköreirõl
a 100/1997. (VI. 13.) "Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának
kiadásáról" címû Korm. rendelet ad átfogó
tájékoztatást.
3.6 A magatartás és a szorgalom bírálata
A tanuló tantárgyi értékelésérõl,
érdemjegyeirõl a félévi és tanév végi
osztályzatáról a tantárgyat tanító
pedagógus, magatartása és szorgalma minõsítésérõl
az osztályban nevelõ-oktató munkát végzõ
pedagógusok véleménye alapján az osztályfõnök
és a diákok osztályzatot javasolnak, melyrõl az
osztályozó konferencia dönt. A javaslatok elkészítéséhez
az ODB véleményét az osztályfõnöknek
ki kell kérni. A dícséreteket és elmarasztalásokat
is figyelembe veszi.
Az egységes értékelési rendszert a tantestület
fogadta el, a diákönkormányzat és az iskolaszék
véleményezte.
3.6.1 A magatartás elbírálásának szempontjai
3.6.1.1 Fokozatok
Példás (5) magatartású az, aki/nek
Jó (4) magatartású az, aki/akinek
Változó (3) magatartású az, aki/akinek
Rossz (2) magatartású az, aki/akinek
3.6.2 A szorgalom elbírálásának szempontjai
3.6.2.1 Fokozatok
Példás (5) szorgalmú az, aki
Jó (4) szorgalmú az, aki
Változó (3) szorgalmú az, aki
Hanyag (2) szorgalmú az, aki
A magatartás és szorgalom osztályzatok megállapítása az osztályozó konferencia feladata. Ha az osztályozó konferencián a javasolt osztályzattal kettõ vagy több tanár nem ért egyet (rosszabbat javasol), akkor egy osztályzattal rosszabbat kell adni.
3.7 A magasabb évfolyamba lépés feltételei
Az a tanuló, aki legalább elégséges szinten teljesítette
az éves tananyagot, a felsõbb osztályba léphet.
Az egy vagy két tantárgyból az év végén
elégtelent kapott tanuló javító vizsgát tehet.
Sikeres javítóvizsga után tanulmányait a felsõbb
osztályban folytathatja. Elégtelen eredmény esetén
csak úgy folytathatja iskolánkban a tanulmányait, ha az
adott osztályt megismétli. Három vagy több tanév
végi elégtelen osztályzat esetén ugyanez a helyzet.
A magyar-angol két tanítási nyelvû tagozaton a "0".
(9. A és B osztály) évfolyamon szerzett angol nyelvtudást
felmérik. Amennyiben a tanuló nyelvtudása nem éri
el azt a szintet, mellyel biztonsággal tanulhatná célnyelven
a tárgyakat, javítóvizsgát tehet. Sikertelen javítóvizsga
esetén tanulmányait csak az emelt szintû angolt tanuló
osztályban folytathatja.
A 0. év folyamán a tanulók a szaktanárok és
az osztályfõnök véleménye alapján csoportot
válthatnak.
Az angol kéttannyelvû osztályokból a 11. évfolyam
elsõ félévében jelentkezhetnek a tanulók
a Nemzetközi Érettségi Programra. A felvételrõl
az osztályban tanító tanárok döntenek. A normál
osztályokból jelenkezõknek felvételi vizsgát
kell tenni, mint a külsõ jelentkezõknek. A vizsgadíj
megállapítását, a támogatás elosztását
az adott évi támogatás összegét figyelembe
véve évente kell szabályozni.
A német nyelvi elõkészítõ évfolyam
végén (9. E osztály) az egyes tanulók által
elért nyelvi szintet a szaktanárok felmérik és az
eredmény alapján döntenek arról, hogy a tanuló
a német két tanítási nyelvû tagozaton (9.
C osztály) folytathatja-e tanulmányait vagy a következõ
évtõl az emelt szintû angolt tanuló (9. D) osztály
tagja lesz. A két tanítási nyelvû tagozatra csak
megfelelõ nyelvi vizsgaeredmény elérésével
kerülhet be a tanuló. A nyelvi elõkészítõ
évfolyamot végzõ diák - szüleivel egyetértésben
- természetesen dönthet úgy is, hogy az eredménytõl
függetlenül az emelt óraszámú angolt tanuló
osztályban kívánja folytatni tanulmányait és
nem a német két tanítási nyelvû tagozaton.
Errõl a döntésérõl azonban legkésõbb
az adott tanév február végéig értesítenie
kell az iskolát.
4. KÖRNYEZETI NEVELÉS PROGRAMJA
A környezeti nevelés átfogó célja, hogy elõsegítse
a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének
kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvõ
nemzedék képes legyen a világunkban kibontakozó
környezeti válság elmélyülésének
megakadályozására, elõsegítve az élõ
természet fennmaradását és a társadalmak
fenntartható fejlõdését.
A gimnázium a XVIII. kerület kertes, családiházas
övezetében helyezkedik el. E környezethez alakítottuk,
fejlesztettük az épület külsõ területeit,
és udvarát. Az ide telepített növények az egészséges
környezet megteremtése mellett az iskola funkcionális mûködését
és segítik. Árnyékot biztosítanak, csökkentik
a zajhatást és védelmet nyújtanak a viharos szelek
ellen.
Fontos feladat ennek a környezetnek az ápolása és
fejlesztése. Ezt a célt nem kizárólag a karbantartó
személyzet munkájával érjük el. Az iskola diákjai
önkéntes munkájukkal fontos szerepet vállalnak a növények
telepítésében és gondozásában, az
iskola környezetének állapotának megõrzésében.
Az épület belsõ terei (aula, folyosók) jó lehetõséget
teremtenek a növények telepítésére. Így
a gimnázium külsõ és belsõ környezete
egyaránt biztosítja tanulóink és dolgozóink
részére a természettel való szoros kapcsolatot.
A környezeti nevelés természetesen nem szûkülhet
le az iskola területére. Szervezett körülmények
között találkoznak tanulóink az iskola kirándulásokon,
külföldi utakon, erdei iskolákban olyan környezeti lehetõségekkel,
melyek nevelési helyzeteket teremtenek. Kiemelhetõ, hogy amikor
a Comenius program keretében tanulóink egy német iskola
diákjaival közösen dolgozták fel a szelektív
hulladékgyûjtés és újrahasznosítás
területén szerzett tapasztalatokat.
A környezeti nevelés területei között fontos szerep jut a
Iskolánk pályázaton nyert napelemes energiafejlesztõ
rendszerét az ebédlõ napos tetejére telepítettük.
A használata során nyert adatok alkalmat adnak a megújuló
energiaforrások tanulmányozására és követendõ
mintát nyújtanak a tanulóinknak egy környezetbarát
technológia tanulmányozására.
A környezeti nevelés komplex munka. Résztvevõi az
iskolavezetés irányításával a tantestület,
a technikai dolgozók, a tanulói közösségek valamint
a szülõk, akik közösen tevékenykednek a kitûzött
célok elérése érdekében.
A környezeti nevelésre fordítható anyagi erõforrás
részben az iskola költségvetésében szerepel.
Ez kiegészíthetõ az iskola saját bevételeibõl
és támogatást adhat az önkormányzat is, a kerület
intézményeinek kiírt pályázat keretében.